Katta
Har fått en bit av för mig helt ny växt, av min svägerska. De bor i Sundsvall zon 4-5 (????).

De har köpt nytt hus och förre ägaren sade att detta är bambu som ngn sjöman tagit dit efter en resa. På ett sätt tycker jag att visst kan det vara det...det blir täta buskage av ca 2 meter höga bambuliknande ihåliga rör. Men bladen ser nästan ut som gigantiska syrenblad, se bilden där jag jämför min hand med ett blad på liten skottplanta. Den sprider sig ganska ordentligt med jordskott men går bra att hålla i schack genom gräsklippning.

Förre ägaren brukade klippa ned hela buskaget en gång om år på tidig sommar, då var det fullt uppvuxet men hann växa upp igen innan sommaren var slut (!)

VAD är detta?
Och kan mina fådda plantor klara sig 25 mil norrut i zon 6-7?

CillaM
Nej, bambu är det inte, men den kallades förr för fattigmansbambu. Det är troligen parkslide, ett fruktansvärt ogräs i mina ögon, och förmodligen i de flesta andras ögon. Hopplöst att få bort så mitt råd är att INTE plantera den, elda upp den, släng den på kommunens mark osv...
Katta
giggle.gif

Och jag som vårdat den ömt i vårt växthus den senaste månaden
kerstin z5-6
Gräv upp genast! släng eller bränn-den växer genom betong och invaderar vad som helst!! fattigmans bambu är svenska namnet förutom pilört..Inte nåt du vill ha i din trädgård lång tid
CillaM
Visst är den snygg när den växer och blommar men den sprider sig skoningslöst och det är otroligt, om inte omöjligt, att få bort den. Kanske med schaktningsmaskiner som gräver bort allt, men då vet man å andra sidan inte vad för jord man får i retur.
Azur
CITAT (CillaM @ 29-06-2011, 22:50) *
släng den på kommunens mark

Nejnejnej. Se till att den dör, ge den ingen chans att sprida sig.

Citerar mig själv ur ett tidigare inlägg:

Den är invasiv i Sverige, och har spritt sig explosionsartat bl.a. i Skåne. Åtminstone några kommuner har planer för bekämpning av Parkslide, och bl.a. Djurgårdens förvaltning här i Stockholm försöker sedan länge utrota den.

Citerar detta från Vägverkets hemsida:
"Vägverket har ett generellt förbud mot kemiska bekämpning av växtlighet, men jätteloka, park- och jätteslide samt flyghavre är undantagna från förbudet och får bekämpas eftersom alla tre ger stora, ofta lokala problem. "

Parkslide, liksom Jätteloka, är nog en av de där växterna som egentligen borde vara olagliga att odla.
Gunilla T
Sensmoral...

när någon ger bort en växt utan att veta vad det är kan man nästan utgå från att spridningsrisken är stor wink.gif
CillaM
CITAT (Gunilla T @ 01-07-2011, 08:33) *
Sensmoral...

när någon ger bort en växt utan att veta vad det är kan man nästan utgå från att spridningsrisken är stor wink.gif

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon