Motti
Vet att det finns vattendrivande örter och andra naturmedel bla Lingon .Någon som kan tippsa om ett effektivt sådant ?
Cacki
Hittade en lista när jag googlade. Vet inte om det är något sådant här du söker men du kan ju kolla.
Länken finns längst ner

Saxat därifrån:

Följande är några naturliga livsmedel och örter som uppvisar diuretika kvaliteter och främja processen för diures.

•Sparris (shatwar): Den innehåller en kemikalie alkaloid som kallas asparigine som främjar effektivt avlägsnande av avfall från kroppen genom att förbättra funktionen hos de njurarna.
•Tomater: Det är en mycket rik källa till C-vitamin som hjälper release alltför kroppsvätskor och förbättrar ämnesomsättningen.
•Melon: Meloner gillar vattenmelon ans muskmelon innehåller höga halter av vatten, kalium och natrium som bidrar till att eliminera toxiner och stimulerar urin produktion.
•Morötter: Morötter är en rik källa till karoten som ökar ämnesomsättningen och bortskaffande av avfall och fettdepåer. Som ett diuretikum, morötter är bra för personer som lider av gikt, medhjälp i behandlingen av urinsyra som annars skulle utkristalliseras som orsakar smärtan av gikt.
•Sallad (sallad patta): Det hjälper spola ut gifter och ökar metabolism hastighet.
•Brysselkål (chhoti gobhi): Det hjälper i rensningen av kroppens vävnader och celler genom att stimulera njurar och bukspottkörtel.
•Havre: Den innehåller Silica vilket är en naturlig diuretikum ämne.
•Dandelion blad: Det är hög i kalium och mineraler som hjälper till med diures. Det hjälper också i kalium retention.
•Vitlök (lahsun): Den innehåller senap oljor som har renande egenskaper. Bryts de ner och spola igenom fetter.
•Tranbärsjuice: Det bidrar till att bibehålla pH-nivån i urinen späder ut urinen och stöd i att öka frekvensen av urinering. Dess också till hjälp för att förbättra och upprätthålla njure fungerar.
•Persilja: Det stimulerar urinering genom att spola ut gifter från njurarna. Trots att lägga till färsk persilja till recept kan ha vissa fördelar, det mest effektiva sättet att få den naturliga diuretiska effekten av persilja är att njuta av det som te.
•Selleri: Både frön och växter innehåller höga halter av kalium och natrium som tillsammans stimulerar urinproduktion.
•Grönt te: Det används i Kina, som en naturlig diuretikum, sedan århundraden.
•Fänkål (saunf): Den uppvisar diuretika och carminative egenskaper.
•Andra naturliga urindrivande livsmedel och örter innehåller rödbetor, kål, morötter, kronärtskockor, vattenkrasse, Gingko Biloba, Buchu Utdrag, kaffe, te, etc.
Avskaffandet av överskott vätskor kan öka avlägsnandet av viktiga vitaminer och mineraler från kroppen, som kalcium, kalium och andra viktiga elektrolyter. Det kan vara nödvändigt att komplettera med andra näringsämnen för att kompensera för förlusten av dessa näringsämnen när du använder en naturlig diuretikum

Read more: http://www.lifemojo.com/lifestyle/naturlig...v#ixzz1QhYeU1fb
*Stintan*
Älggräs som det står om i receptavdelnningen.
Kryddan03
Öl?
Motti
Tack för alla tips thanks.gif ska vidabefodra dom till en vännina som behöver lite hjälp,uppåt 50 har ju vi kvinnor lätt för att samla på oss vätska bra att testa den naturliga vägen först .

Mvh Motti
Azur
Kaffe.
Motti
Kaffe är bra men inte tillräckligt bra wink.gif själv samlar jag på mig vätska och dricker superstarkt kaffe 9 mått till två koppar !men ibland räcker inte det utan det måste till något mer om man nu inte vill få Furix utskrivet av sin läkare.Som kvinna kan man vissa perioder samla på sig 2 kilo vätska och dom vill man bli av med snabbt tack wink.gif
hattstugan
Jordgubbar!

Minska på saltet och dricka mera vanligt kranvatten!
Christa
CITAT (Motti @ 29-06-2011, 23:32) *
Tack för alla tips thanks.gif ska vidabefodra dom till en vännina som behöver lite hjälp,uppåt 50 har ju vi kvinnor lätt för att samla på oss vätska bra att testa den naturliga vägen först .

Mvh Motti

Att man samlar på sig vätska kan bero på att man rör sig för lite och är otränad. Man skall vara försiktig med vattendrivande medel så att man inte får kaliumbrist.

Gäller speciellt örter med medicinsk verkan. Grönsaker som räknades upp och som man normal intar som mat är ok.
Gossen Ruda
Nyfiken fråga, varför skulle just kvinnor samla på sig vatten? Min allmänna tes är att bara man äter normal mat och rör sig lite och samtidigt undviker att käka mediciner och speciella matvoror klarar kroppen av det mesta själv. Börjar man mixtra hit och dit med kroppen och dieten blir det problem.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2011, 16:42) *
Nyfiken fråga, varför skulle just kvinnor samla på sig vatten? Min allmänna tes är att bara man äter normal mat och rör sig lite och samtidigt undviker att käka mediciner och speciella matvoror klarar kroppen av det mesta själv. Börjar man mixtra hit och dit med kroppen och dieten blir det problem.

Hormonsvängningar. Vi qvinnfolk åker berg-och-dalbana med ca 4 veckors mellanrum, som kanske är bekant? När den nöjestrippen är över så har det hunnit blivit en jäkla röra bland hormonerna och det kan ta flera år innan det blivit lite ordning och reda igen flirting.gif .
Gossen Ruda
CITAT (Cacki @ 30-06-2011, 17:30) *
Hormonsvängningar. Vi qvinnfolk åker berg-och-dalbana med ca 4 veckors mellanrum, som kanske är bekant? När den nöjestrippen är över så har det hunnit blivit en jäkla röra bland hormonerna och det kan ta flera år innan det blivit lite ordning och reda igen flirting.gif .

Jo, jag har läst om något sådant men mest att vätska LÄMNAR kroppen. rolleyes.gif
Meriona
Det stämmer nog för dagarna innan mens kan man väga 2 kilo mer än dan efter. smile.gif
*Stintan*
Om kroppen binder vätska tycker jag man ska gå till doktorn för att utesluta eventuella sjukdomar innan man börjar mixtra med vätskedrivande medikamenter/örter mm. Att det skulle vara så vanligt att kvinnor 50+ samlar på sig vätska har jag aldrig hört.
Bättre att ta reda på orsaken och om möjligt göra något åt den.
Motti
Min vännina har nu varit hos läkare !de tog en massa prover för att utesluta en del .Kan tala om att hon cycklar 6 kilometer varge dag till tåget här i från byn så brist på motion är det inte ,men som sakt det kan vara övergångsåldern som satt in vilket hennes läkare också trodde var fallet .
Gossen Ruda !ibland måste man mixtra med kroppen när man bär på 2-3 kilo extra vätska och bena är som telefonstolpar fötterna som fotbollar och fingrarna som isterband och man inte får på sig kläderna;)som sakt hormoner hormoner !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon