Full version: Nån som minns?
Trampendal
Det måste ha varit i mitten/slutet av 70-talet, jag jobbade då i butik och det var ideliga tillfälliga ändringar av momsen.
Man hade tabeller och räknade om priser för ändringarna var så kortvariga så ommärkning av varor var inte att tänka på.

Sen undrar jag om det inte slutade med en "tillfällig" höjning som fortfarande inte hävts.

Nån mer än jag som minns detta (och kanske bättre då)?
Motti
Jag minns de där tabellerna de hade i kassan med moms som de plusade på tror det var på 80_talet men hur det är nu har jag ingen koll på !jag betalar och se glad ut wink.gif
malarmaster
om jag minns rätt var den första skatten oms som skulle vara tillfällig,infördes av finansminister Sträng.det utvecklades så småningom till moms o blev permanentat,höjningar (mest) o sänkningar har ju skett över åren,det var ju en "tillfällig höjning",det är nog det du kommer ihåg med tabeller i kassan,min mor hade butik o jag hjälpte till ibland o jag kommer ihåg tabellerna.Nu är det väl så att momsen är permanentad o skattesatsen ligger på en vettig nivå,förutsatt att inkomstskatterna är på en motsvarande nivå.Momsen är ju en betydligt mer rättvis skatt då den beskattar konsumtion o inte arbete. Ulf
KatteLatte
Jo, viss minns man tabellerna de höll på att räkna om med när man handlade på Domus Slussen....

Det var på den gamla goda tiden, då morsan vid ett tillfälle gjorde slag i nåt hon funderat på änge och la hela 100 kr på att köpa växter. Hon fick med sig så det räckte till hela lägenheten....
andersen
CITAT (Trampendal @ 30-06-2011, 00:34) *
Det måste ha varit i mitten/slutet av 70-talet, jag jobbade då i butik och det var ideliga tillfälliga ändringar av momsen.
Man hade tabeller och räknade om priser för ändringarna var så kortvariga så ommärkning av varor var inte att tänka på.

Sen undrar jag om det inte slutade med en "tillfällig" höjning som fortfarande inte hävts.

Nån mer än jag som minns detta (och kanske bättre då)?

Jo nog minns man momsens höjningar och sänkningar,om jag inte minns fel så hände ändringarna på natten eller?

moms i olika länder.
Trampendal
CITAT (malarmaster @ 30-06-2011, 07:49) *
om jag minns rätt var den första skatten oms som skulle vara tillfällig,infördes av finansminister Sträng.det utvecklades så småningom till moms o blev permanentat,höjningar (mest) o sänkningar har ju skett över åren,det var ju en "tillfällig höjning",det är nog det du kommer ihåg med tabeller i kassan,min mor hade butik o jag hjälpte till ibland o jag kommer ihåg tabellerna.Nu är det väl så att momsen är permanentad o skattesatsen ligger på en vettig nivå,förutsatt att inkomstskatterna är på en motsvarande nivå.Momsen är ju en betydligt mer rättvis skatt då den beskattar konsumtion o inte arbete. Ulf

Omsen fanns nog på 60-talet (möjligtvis också tidigt 70-tal), tror jag. Jag tror de där tilfälliga sänkningarna var ett försök att få fart på konsumtionen.
Undrar om det inte vid ett tillfälle var före jul och ett på sommaren, men jag kan minnas helt fel förstås.

CITAT (andersen @ 30-06-2011, 16:36) *
Jo nog minns man momsens höjningar och sänkningar,om jag inte minns fel så hände ändringarna på natten eller?

moms i olika länder.

Jo, det måste väl ha varit på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon