Full version: Mjölkkor
Skruttis
Här kan man ju få svar på det mesta, så jag gör ett försök med det här.

Vi har en månskensbonde som har 4 kor, inom hörhåll. Sedan hans far gick bort (han såg alltid till att det sköttes) så har det blivit hipp som happ med mjölkning av de här krakarna.
I går kväll så satte han nytt bottenrekord. De stod och råmade oavbrutet i över 3 timmar. ranting.gif

Hur känsligt är det för kossorna att inte bli mjölkade samma tid? Mår de väldigt dåligt över dröjsmål?
Någon som vet?
Katie
Det beror lite på hur vana de är vid att alltid bli mjölkade vid samma tid hela tiden. Mjölkar man tidigare än vanligt på morgonen så får man inte dröja för länge på kvällen.

Att man drar ut på tiden 1 - 1½ är ingen fara men tre timmar gör att det spänner rejält i juvren om de är högmjölkande.

Kor som man håller på att sinlägga drar men ner mjölkningen på till en gång om dagen innan man slutar helt.

Våra kor blev helt tossiga om vi dröjde mer än 1 timma med mjölkningen. De vrålade så det hördes över hela bygden. Ett bra sätt att väcka alla grannar på morgonen. flirting.gif Ingen sovmorgon där inte.
Skruttis
Tack för ditt svar Katie. thanks.gif
De här korna verkar vara vana att få bli mjölkade vid samma tid. De sätter alltid igång att råma vid samma klockslag på kvällen.
Jag var orolig för att de mådde väldigt dåligt när de får vänta länge.

Tack igen Katie, nu vet jag vad jag ska lyssna efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon