malcolm
Denna har plötsligt etablerat sig i min häck, har ingen aning om vad det är men det finns kanske någon här som vet och hur kan den ha hittat hem till mig? Blommorna är tämligen doftlösa men väldigt vackra.

[attachment=62238:H_CK.JPG]
[attachment=62239:H_CK_2.JPG]
Eva i Skåne
Det är en schersmin är jag ganska säker på.
Den är lätt att föröka med sticklingar, men märkligt att den dykt upp av sig själv.
Det är bara att njuta biggrin.gif
Fågelvägen
Frösådd schersmin kan faktiskt dyka upp på helt omöjliga ställen. Vi har en i gruset nära husgrunden, soligt, torrt - en eländig plats som busken valt själv.
malcolm
Detta är på norrsidan av huset och platsen ligger mestadels i skugga. hade en schersmin under köksfönstret förut men dess blommor såg inte ut så här och de spred en tung "parfymdoft" omkring sig så det gick inte att ha fönstret öppet när den blommade. Tänker inte ta bort denna men om det nu är lätt att ta sticklingar av den så skall jag göra ett försök.
Eva 33c
Visst är det en schersmin. Den finns både med och utan doft. Det är säkert en frösådd, jag har många frösådda schersminer i trädgården. Innan de blommat lägger man inte märke till dem så de kan bli stora utan att man misstänkt nåt : )
Sen finns det lite olika arter också, om du nu inte kände igen blomman. Och inte otroligt att det är din gamla som fröat heller, då fröavkommor inte alltid blir "mamma upp i dagen".
malcolm
CITAT (Eva 33c @ 30-06-2011, 11:30) *
Sen finns det lite olika arter också, om du nu inte kände igen blomman. Och inte otroligt att det är din gamla som fröat heller, då fröavkommor inte alltid blir "mamma upp i dagen".

Tror inte att denna härstammar från den gamla då den grävdes upp med rot och allt för snart tio år sedan men jag har nu sett att grannen har en buske med vita blommor som också blommar nu. Glad är jag i alla fall för gratisprakten och jag skall vårda den ömt. yes.gif
Eva 33c
Ja gratis är bra tummenupp.gif
malcolm
Eva i Skåne sa att de är lätta att föröka via sticklingar men hur gör man då och när är bästa tiden för det?
Eva i Skåne
Jag klippte min buske som var för yvig och tog grenar som var lite vedartade, klippte av den övre nyväxta biten och stack dessa 20-cmsbitar i krukor. Sen fick dom bara stå ute en hel säsong och när jag sen kollade var det rötter och jag kunde plantera ut "pinnarna". Alla tog sig vad jag minns.
Tyvärr minns jag inte säkert om jag satte dom på våren eller hösten, men rimligtvis borde det vara vårsticklingar. (Kan inte tänka mig att jag hade ambition att klippa ner busken på hösten)
malcolm
Jag gör ett försök nu så får vi se, går ju att försöka igen om det misslyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon