Jag upptäckte igår att mina fina blomkål och broccoliplantor som jag var så stolt (monsterplanter som är mellan en halv och en meter höga) över har blivit angripna av något som jag tycker ser ut som kålfjäriljslarver. Än så länge är det bara någon enstaka planta som är angripen men det känns som en tidsfråga innan alla är det då de växer i samma odlingslåda.
Vad kan jag göra? Kommer planterna att dö? Kan jag bli av med larverna? Kan plantan bära "frukt" trots larverna.
Detta är första året jag odlar kål och har inte haft en tanke på vad som kan angripa den. Med facit i hand skulle jag helt klart ha täckt dem från början, det är lätt att vara efterklok och nu e det så dax.
Snälla hjälp någon!
annagranq
30-06-2011, 08:46
plocka, plocka, plocka och död varneda larv du ser, har du tur kan det funka och du kan äta kålen. Så gjorde jag förra året, men jag var ute varje dag och dödade! I år har jag täckt!
Tack för svaret!
Detta lät inte alls om ett roligt jobb... Men men, Hur dödar jag dem lättast? De är så äckliga
Man kan köpa nematoder, ett biologiskt bekämpningssätt som ekologiska odlare använder. De blandas med vatten och sprayas över plantorna. Jag ska själv pröva på mitt kålland i år, hoppas på max utdelning!
CITAT (EKLO @ 30-06-2011, 17:05)

Man kan köpa nematoder, ett biologiskt bekämpningssätt som ekologiska odlare använder. De blandas med vatten och sprayas över plantorna. Jag ska själv pröva på mitt kålland i år, hoppas på max utdelning!
Var hittar jag detta? finns det i vanlig trädgårdshandel?
Hur fungerar det? Kommer de små äckliga liven att plågas till döds?
Eva i Västerås
01-07-2011, 07:48
Jag tror det är för sent för nematoder när man börjar se larverna.
Det ska man göra tidigare.
När dom kläckts är det bara plocka. Och - Ja, det är äckligt, men kålen är värd det.
Kålfjärilslarver är jättehungriga och kan ledigt äta rent ett helt land. Dom gillar blomsterkrasse också!
Vill du inte klämma ihjäl larverna kan du ta en bytta med hett vatten och slänga dom i. (Samma som för sniglar)
Äggsamlingarna är mindre äckliga att ta. Dom sitter under bladen som grupper av gula avlånga knoppar och går lätt att klämma sönder. Man måste vara tidigare ute då, förstås.
Kål får man hålla koll på från det dom kommer upp, tycker jag.
Det enklaste är att täcka med fiberduk.
Tusen tack för tips och svar!
Jag plockade och plockade och plockade igår när jag kom hem så i morse såg det faktiskt bra ut, men jag ropar inte hej för det, sannolikheten är väl stor att det kommer flera... så det är bara att fortsätta plocka då...
Jag måste erkänna att detta är ett riktigt nybörjar misstag. Jag har aldrig odlat någon kålsort innan och hade inte en tanke på larverna...
Nästa år blir det definetivt fiberduk för mina kålplantor!
Eva i Västerås
01-07-2011, 10:27
Lycka till.
Är du tillräckligt ihärdig så blir det nog bra.
Efter en kålsäsong märkte jag att man måste täcka kålen med något. Jag använde fiberduk först, vilket funkade. Men vinden suger tag i den, så det är jobbigt att hålla rätt på.
'I år köpte jag ett kålnät, som funkar jättebra. Det skyddar plantorna utan att flytta sig.
Jättebra, tycker jag.
CITAT (niggle @ 03-07-2011, 23:20)

Efter en kålsäsong märkte jag att man måste täcka kålen med något. Jag använde fiberduk först, vilket funkade. Men vinden suger tag i den, så det är jobbigt att hålla rätt på.
'I år köpte jag ett kålnät, som funkar jättebra. Det skyddar plantorna utan att flytta sig.
Jättebra, tycker jag.
Ett kålnät! Det visste jag att det fanns bara! Helt klart värt att komma upp! Tack för tipset!
Nu har jag googlat lite om kålnät och läste på ett annat forum att det var någon som rekommenderade sommarväv (Skyddsväv som används på byggställningar) istället for kålväv. Finnd det någon här som har erfarenhet av detta? Jag hittade inte någon prisuppgift på det, någon som har koll?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.