Full version: Dahlior
Tullerull
Jag köpte igår sex stycken små plantor Dahlia. Jag planterade tre stycken i varje kruka (ganska stora krukor), men kom på sen att det kanske var dumt.
Blir de stora? Och går det fort?
I så fall planterar jag om dem redan ikväll i fler krukor innan de har hunnit rota sig.

Är de perenna? Dvs kan jag plantera ut dem i rabatten istället?
Gunilla T
Det beror helt på vilken sort du köpt om de blir stora. Det finns hur många sorter som helst att välja på. Dahlior är perenna men inte vinterhärdiga här hos oss. De måste tas in till vintern och förvaras frostfritt. Man klipper bort blasten och förvarar knölarna i någon korg där det är torrt, svalt men plusgrader.
Eva 33c
Dahlia finns i alla former och storlekar, från 20cm höjd till över metern. Stod det ingen ledtråd om slutstorlek på plantorna?
Dahlior är inte perenna i Sverige, men de bildar en knöl som man kan gräva upp och vinterförvara ungefär som potatis och sen plantera på nytt nästa år.
Eva i Skåne
Köpte du dom bland andra sommarblommor med lågt pris, under tian menar jag då, är det sannolikt frösådda sommardahlior och dom brukar sällan bli mer än 25-30cm höga.
(Även dom bildar en knöl under sommaren som du kan ta vara på under vintern)
Är dom redan i blom så tror jag inte dom blir så väldigt mycket högre än dom är nu.

Du kan plantera dom i rabatten. Dom passar lika bra i rabatt som kruka, men ska du spara dom måste du ta upp knölarna när frosten kommer.
Tullerull
Hmm.. jag måste kolla upp vad det är för sort. Jag letade efter lite info på krukorna, men det fanns inte så mycket. Ska kolla igen om det står något om höjd. Typiskt mig.. jag var mest intresserad av färgen och tänkte inte på resten.

Om jag ska vinterförvara dem sen.. Jag tycker det är så svårt att avgöra vad som är torrt och svalt? Tror ni garaget blir bra? Det är isolerat, men inte uppvärmt,,
Tullerull
Tack för allas svar.

De är ca 15-20cm höga nu, småplantor liksom, och har inga blommor eller knoppar. De var nog ganska billiga.. minns inte. Som sagt så reflekterade jag inte över så mycket annat än färgen, de kommer matcha huset så bra rolleyes.gif

Jag tror jag gräver upp någon ur varje kruka. Kommer nog bli för trångt i vilket fall..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon