Katta
Jag håller på att anlägga ett parti som ska bli en kombinerad upphöjd perennarabatt och stenparti.

Nu är jag sugen på att göra delar av det som ngn slags våtbädd för att undvika uttorkning.
Det är långt för oss att bära vatten så kan man slippa det till stor del vore det underbart.

Men HUR GÖR JAG bäst när det gäller vanlig trädgårdsjord och perenner?

Vill ju förstås göra så enkelt, men bra, som möjligt. Ingen överkurs alltså smile.gif

Har läst många trådar om våtbätt/blötbädd. Men det är inga träd i närheten, behöver altså inte grunda med ogenomträngligt material, inga sumpväxter mm...

Vill bara att jorden inte ska torka ut så lätt.

Tips?
kerstin z5-6
Blötbädd..dammduk i botten i så fall och ett avrinnings rör för avlopp,så den inte blir för sur o våt.
Gunilla T
Jag har gjort några våtbäddar och då använt mig av byggplast. Om du inte behöver skydda mot trädrötter så behöver inte täckningen gå så långt upp. Gräv ordentligt djupt och sätt byggplasten kanske till halva bädden - då bör det bli en bra fuktighetshållande grop i botten och en hyfsad dränering.
Katta
Jag kommer nog göra så att precis under de växter som vill ha lite fuktigare kräver jag ner bygglast kanske sisodär en 25 cm ,med en liten "upp-kant" på ngr cm.
Då blir det ju ca 20 cm jord ovanför som inte är fukthållande utan mer normal.

Tänker att då blir det ev en liten blötjordsamling en bit ner i jorden som kan tänkas förbättra/behålla fukten åtminstonde lite...?

Tänker jag fel eller kan det funka?
Gunilla T
Jag tror det fungerar alldeles utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon