Full version: Främmande
Överbölingen
Vi har fått gäster. En hel familj. Från Den Stora Trädgården hardet flyttat inen lekattfamilj i vår vedbod. Frugan träffade dem i dag och jag lovar. Uttrycket "snabb som en vessla" håller. Ett tag trodde jag att de inte ville vara med på bild.

[attachment=62243:lekatt1W.jpg]

[attachment=62244:Lekatt5W.jpg]

Av 20 bilder fanns 5 acceptabla med välvilja och 55 mm glugg.

Eftersom det är ett utmärkt nyttodjur i trädgården så funderade jag lite på i vilken kategori det skulle hamna. Lekatten lägger nämligen upp förråd av sorkar och möss. Bra att ha under sämre tider.
Olle A
Vilka trevliga gäster du har fått! "Røyskatter" som de säger i Norge. smile.gif

Olle
fridasj
Men å va roligt! Blir riktigt avundsjuk!
Och vilken tur de har som flyttat i en vedbod vars ägare uppskattar finfrämmandet!
Thalassa
Jättefina! smile.gif
Eva i Skåne
Ovanliga husdjur får man säga smile.gif
Kul att kunna fotografera dom så nära.
Jag funderar bara på en sak. Om dom lägger upp matlager av döda gnagare - kommer det inte att lukta?
Meriona
VIlka fina bilder du tagit Överbölingen! tummenupp.gif
Överbölingen
CITAT (Eva i Skåne @ 30-06-2011, 16:06) *
Ovanliga husdjur får man säga smile.gif
Kul att kunna fotografera dom så nära.
Jag funderar bara på en sak. Om dom lägger upp matlager av döda gnagare - kommer det inte att lukta?

Jag har ingen aning men jag gissar att de lägger dem så att de torkar. Och det går på ett par dagar eftersom de antagligen är ganska tömda på kroppsvätskor. Det är bara en gissning. För träffar man på ett älgkadaver i skogen som inte björnen ätit upp så kan det lukta ve och fasa (rena eufemismen). Sedan är det nog ett tufft jobb som spolieras av kråkfåglar, rävar och mårdar samt en och annan rovfågel. Alla har ju luktorgan av kvalitet som vi inte kan fatta.
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 30-06-2011, 18:07) *
Jag har ingen aning men jag gissar att de lägger dem så att de torkar. Och det går på ett par dagar eftersom de antagligen är ganska tömda på kroppsvätskor. Det är bara en gissning. För träffar man på ett älgkadaver i skogen som inte björnen ätit upp så kan det lukta ve och fasa (rena eufemismen). Sedan är det nog ett tufft jobb som spolieras av kråkfåglar, rävar och mårdar samt en och annan rovfågel. Alla har ju luktorgan av kvalitet som vi inte kan fatta.

Knappast fåglarna. Jag känner bara till gamar och stormfåglar har luktsinne.
Överbölingen
Men bäste Ruda!
Läser du inte Hälge? Är det bara synen som ger korparna menyn?
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 30-06-2011, 19:11) *
Men bäste Ruda!

Läser bara sporadiskt om detta tveksamma exemplar av skogens konung. biggrin.gif Luktsinnet lär vara svagt hos de flesta fåglar. Kanske en förutsättning med tanke på trängseln i boet och ovanan att ibland skita i detsamma.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 30-06-2011, 19:11) *
Men bäste Ruda!

Även hörseln. När jägarna här omkring skjuter ett skott, så tar det inte många minuter innan det kommer korp flygande från alla håll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon