ogon
Hej alla glada växthusägare!

Jag har undringar kring ett växthus på balkongen. Köpte ett på Hornbach med mått 78x60x165 ungefär så den är ganska stor (hög). Jag har två balkonger. Den ena vetter mot öst och den andra (inglasade) en stor balkong vetter mot väst. Så jag har solen nästan hela förmiddan på den ena balkongen och på eftermiddan på den västbalkongen.

Det är lite svårt att bestämma mig på vilken balkong ska jag montera upp och ha mitt växthus. Den inglasade är inte isolerad så temperaturen gå ner till minus 10-13 precis som utomhus på vintern. Vad tycker Ni, vad rekomenderar Ni att ha växthuset - på den "ute" öst balkongen eller är det bättre på den inglasade västbalkongen???

En annan stor fråga jag har är hur gör man med underlaget? Ska man ha något annat golvunderlag än det man har? På den östbalkongen har jag trätrall och på den inglasade västbalkongen har jag en tjock grön konstgjord gräsmatta liknande matta. Ska man ta bort trallet/gräsmattan där växthuset ska stå eller gör det inget om dem ligger kvar?

Har köpt växthuset för ca två år sen och har inte kunnat bestämma mig än :-((
Behöver verkligen hjälp med råd och tips och allt välkommet!
Det är inte mycket till information, men jag bor i zon 2. Längtar verkligen efter att sätta upp växthuset och börja odla på "riktigt" :-)

Med somriga hälsningar en balkongodlare :-)
*Stintan*
Vad har du tänkt ha i ditt växthus? Jag tycker det är helt avgörande för var du ska ställa det.

Det kanske är knepigt att ha växthuset på den inglasade balkongen med tanke på ventilation sommartid. Den balkongen är väl nästan som ett växthus redan.
På vintern lär det nog inte bli så mycket varmare i växthuset än vad det är utanför heller.

Underlaget kan du ha kvar för du lär ju ha fat undet det du odlar.
ogon
Tack för svaret, Stintan!
Ja, du har nog rätt i det du säger. Jag har ju tänkt så här.. att jag skulle kunna förvara över vintern mina pelargoner i det här växthuset om jag monterar upp det och installerar det på den inglasade balkongen. Isolera med flera lager bubbelplast runt växthuset på vintern. Det blir kallt ändå men ljust iaf. Även om det är samma temperatur på vintern inne på den balkongen som utanför är ju ändå rätt så skyddat där än på den andra balkongen som är helt öppet.

På den så kallade öppna östbalkongen är ju mycket bekvämare, mer tillgängligt, eftersom balkongen direkt ansluten till köket.
Om jag får upp mitt växthus någon gång nu... så kommer jag odla allt möjligt, inte bara tomater från frön utan blommor och annat kommer jag experimentera med så klart. Mmm.. så spännande :-)
Jag blir så glad bara jag tänker på det. :-)

Jag har fått nyväckt intresse för pelargoner iår, så nu har jag några sorter. De är så underbart fina, tycker jag. Så jag kommer att fortsätta att leta upp nya sorter och driva nya plantor i växthuset. Helt fanatiskt! :-)
*Stintan*
Ska du förvara pelargoner i växthuset på vintern så får du nog ordna så att du kan värma upp det så det åtminstone håller några grader på +-sidan. Kanske skulle räcka med en frostvakt men jag är inte säker på vilken lägsta temperatur pelargoner klarar på vintern. Annars klarar väl pelargoner att övervintra på fönsterbrädan, det har iallafall mina alltid gjort.
Alexander-VG-zon3
Ja pelargoner är enkla att övervintra inne, och tål inte frost. Jag tror nog ett växthus hade varit bättre på östbalkongen, det blir nog svårt som Stintan skrev på sommaren när den andra redan är inglasad. Annars borde det gå att hålla frosten borta från den inglasade, beror ju på om man har råd att hålla det frostfritt.
ogon
Tack ska Ni ha!
Ja, jag kan ju ha pelargonerna i fönsterbrädan, men problemet är att det redan är fullt där... Inte så mycket plats över för dem...
Jag får tänka på saken hur det blir bäst att övervintra dem.
Ang växthuset kommer det blir ett ganska stort projekt... för mig iaf.
Tack igen för tips och råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon