|
Christa
30-06-2011, 18:41
En sådan här buske har jag aldrig sett förut. Är det någon som vet vad det är?
[attachment=62255:Bl_ab_r.JPG]
*Stintan*
30-06-2011, 19:18
Jag tror det är en blåtry.
Aqvakul
30-06-2011, 19:42
CITAT (*Stintan* @ 30-06-2011, 20:18)  Jag tror det är en blåtry.
Christa
30-06-2011, 19:43
CITAT (*Stintan* @ 30-06-2011, 20:18)  Jag tror det är en blåtry. Tack Stintan, jag kollade på det och nog ser det ut som att du har rätt. Verkar inte vara så vanlig eftersom jag inte minns att jag sett den tidigare trots att jag varit intresserad av växter ända sedan jag var liten.
Gossen Ruda
30-06-2011, 22:41
Jag köpte en för några år sen. Inget större fel på den.
Christa
01-07-2011, 07:18
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2011, 23:41)  Jag köpte en för några år sen. Inget större fel på den.  Ja jag tyckte den var vacker men dom vi såg var bara en låg häck. Hur stor blir den som solitär? Frågan är hur attraktiv den är för barn att äta. Bären ser ju goda ut. Läste dock att den inte var så hemskt giftig. Det stod att om ett barn äter 5 bär så blir dom inte sjuka men många är inte bra. Vi har i och för sig inga barn men jag funderade ändå.
*Stintan*
01-07-2011, 08:31
Kan bli 1,5 - 2 meter.
Giftinformationscentralen säger: "Try Lonicera-arter Blåtry, Rosentry, Skogstry m fl Växten innehåller ämnen som har irriterande egenskaper. Bären lockar till förtäring, men förgiftningar hos barn är ovanliga. Symtom: Magbesvär.
Åtgärd: Om mer än 10-15 bär förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen"
Det finns olika varianter varav en del ätliga.
Gossen Ruda
01-07-2011, 10:12
Storleken stämmer in på mitt exemplar. Bredden är ungefär densamma. Blommorna är gulvita och lite oansenliga men lockar bin och humlor och bären tar fåglarna hand om.
Christa
04-07-2011, 15:22
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2011, 11:12)  Storleken stämmer in på mitt exemplar. Bredden är ungefär densamma. Blommorna är gulvita och lite oansenliga men lockar bin och humlor och bären tar fåglarna hand om. Då kanske det är bra att ha en sådan buske om man har andra bär som man inte vill att fåglarna skall äta upp?
Gossen Ruda
04-07-2011, 16:46
CITAT (Christa @ 04-07-2011, 16:22)  Då kanske det är bra att ha en sådan buske om man har andra bär som man inte vill att fåglarna skall äta upp? Bra fråga. Antingen tar fåglarna dessa bär i första hand och låter bli de andra, eller så lockar de här bären till sig fåglarna som sen kastar sig över de andra bären. Jag vet inte.
officinalis
04-07-2011, 16:54
Blåtry är inte giftig. Lonicera caerula var. kamaktcha (eller vad den nu heter) odlas kommersiellt i bland annat Kanada och säljs som "honungsbär". Den låga sorten som brukar odlas i Sverige är antagligen Anja. Den håller sig på halvmetern, men ger en del bär ändå. Anja har en blåbärssmak men är ganska syrlig. Jag gissar på att bärsorterna ger bättre bär. Jag har dock inte fått några på mina än. Blomqvist plantskola säljer flera intressanta sorter. Jag odlar Anja och Fialka.
*Stintan*
04-07-2011, 16:58
CITAT (officinalis @ 04-07-2011, 17:54)  Blåtry är inte giftig. Lonicera caerula var. kamaktcha (eller vad den nu heter) odlas kommersiellt i bland annat Kanada och säljs som "honungsbär". Den låga sorten som brukar odlas i Sverige är antagligen Anja. Den håller sig på halvmetern, men ger en del bär ändå. Anja har en blåbärssmak men är ganska syrlig. Jag gissar på att bärsorterna ger bättre bär. Jag har dock inte fått några på mina än. Blomqvist plantskola säljer flera intressanta sorter. Jag odlar Anja och Fialka. Då har väl Giftinformationscentralen fel då
officinalis
04-07-2011, 17:18
Ja, de har fel i bland. En del skriver att bocktörne är giftig också. Bären säljs för skyhöga priser i hälsokostbutikerna och numer även i matbutiker. Det finns dock giftiga Lonicera-arter, vilket kan vara bra att tänka på. L. pileata är vad jag vet giftig t.ex. I vissa fall kan det vara delar av växten som är giftig. Se till exempel många av våra potatisväxter.
*Stintan*
04-07-2011, 17:59
Du får ursäkta men jag tror mer på Giftinformationscentralen än på en anonym medlem på ett forum.
Gossen Ruda
04-07-2011, 21:07
Enligt Bärboken är blåtry misstänkt att vara giftig.
Alexander-VG-zon3
04-07-2011, 21:19
Bärtry (Lonicera caerulea var. edulis) och Blåbärstry (Lonicera caerulea var. kamtschatica) är ätliga. Men inte Blåtry (Lonicera caerulea).
officinalis
06-07-2011, 10:24
Stintan, ok. Jag kanske ska ge lite fler källor ifall du inte litar på mig och flaxss. Trädgårdens bär, Leif Blomqvist. Superbok. Det står ett helt kapitel om blåbärstry där. http://en.wikipedia.org/wiki/Lonicera_caerulea, se under "Cultivation and uses". För att köpa blåbärstry http://www.blomqvistintaimisto.com (Blomqvist plantskola). Brukar bland annat ställa ut på trädgårdsmässan i Älvsjö, sthlm. och lite annat av intresse: http://www.albertahomegardening.com/introd...a-honeyberries/http://haskap.ca/frequently_asked_questions.htmhttp://www.fruktobar.net/blatry/blatry.shtmlhttp://www.eplanta.se/Index.asp?pagenr=94&...%20och%20buskar (Angående sorten Anja som nämns ovan. Här står även att bären är ätliga)
*Stintan*
06-07-2011, 10:53
CITAT (officinalis @ 06-07-2011, 11:24)  Stintan, ok. Jag kanske ska ge lite fler källor ifall du inte litar på mig och flaxss. Trädgårdens bär, Leif Blomqvist. Superbok. Det står ett helt kapitel om blåbärstry där. http://en.wikipedia.org/wiki/Lonicera_caerulea, se under "Cultivation and uses". För att köpa blåbärstry http://www.blomqvistintaimisto.com (Blomqvist plantskola). Brukar bland annat ställa ut på trädgårdsmässan i Älvsjö, sthlm. och lite annat av intresse: http://www.albertahomegardening.com/introd...a-honeyberries/http://haskap.ca/frequently_asked_questions.htmhttp://www.fruktobar.net/blatry/blatry.shtmlhttp://www.eplanta.se/Index.asp?pagenr=94&...%20och%20buskar (Angående sorten Anja som nämns ovan. Här står även att bären är ätliga) Jag har inte sagt ett ord om Blåbärstry! Det är du som blandar ihop! Jag har enbart sagt vad jag vet om Blåtry och den säger även Flaxss är oätlig. Jag har läst på fler ställen att Blåtry är giftig. Blåbärstry och andra ätliga sorter är varianter för odling och är således underarter till Blåtry och inte samma sak. Om det är en Blåtry eller en Blåbärstry på Christas bild kan varken du eller jag svara på!
Jan Lindgren
06-07-2011, 10:55
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2011, 18:59)  Du får ursäkta men jag tror mer på Giftinformationscentralen än på en anonym medlem på ett forum. Hej! Ett bra sätt att få kunskap är att kolla fler källor. Skaffar man sig dessutom lite erfarenhet så att man kan bedöma källorna så är det ännu bättre. Jag har några hundra buskar av blåtry så jag tillhör nog en av dem som har mest erfarenhet i Sverige. Vill du ha enkel baskunskap så har jag skrivit lite i Handboken på alternativ.nu. De sorter av blåtry som jag tycker är godast är Leningrads Jätte och Balsgårds nummersorter 112 och 136. Leningrads Jätte har gjort stor succé vid de provsmakningar vi ordnat. Eftersom jag troligen snart ska sluta med växter så har jag gjort ett provkok av sylt. Det blev en av de bästa sylter jag smakat. Att beskriva smaker är omöjligt men den påminde om en blandning av blåbär och hallon, med en antydan av björnbär, mogna krusbär och smultron. Bären jag använde var en mix av många olika blåtrysorter, förmodligen kan man variera sylterna med olika sorter. När det gäller giftigheten så har vi låtit många hundra personer provsmaka, en del barn inklusive mitt barnbarn har ätit mycket, och konstigt nog har ingen blivit sjuk. Giftinformationscentralen har alltså delvis fel. Den vilda blåtryn i Sverige är i allmänhet inte särskilt nyttig att äta ( dessutom smakar åtminstone min planta vidrigt). Den odlade blåtryn är mycket god och nyttig att äta. För att undvika missuppfattningar från Giftinformationscentralen så använder vi det amerikanska namnet honungsbär på våra odlade blåtryn. Vill du söka kunskap själv så är Kanada ett bra land, använd sökordet haskap. MVH Jan Lindgren ( Jag är inte anonym om du vill kolla upp mig )
*Stintan*
06-07-2011, 11:32
Det här är ju löjligt! Var har jag sagt att det inte finns ätliga varianter av Blåtry (som då kallas Blåbärstry el honungsbär)?
Det jag påstått är att växten på Christas bild är en Blåtry och att Blåtry är giftig. Det är faktiskt det enda man kan säga om bilden men kan du garantera att växten på bilden är en ätlig variant dvs Blåbärstry/honungsbär och inte en vild Blåtry bara genom att se på bilden så grattis.
Vill du som vet så mycket om Lonicera caerulea påstå att många av dessa ätliga varianter inte är förädlade? Varför sätter man annars ett variantnamn efter.
Jan Lindgren
06-07-2011, 16:04
Hej! Jorden är stor och det finns många varianter av samma art när det gäller levande varelser. I stora delar av världen används vilda blåtrybär i hushållet. Det innebär inte att jag rekommenderar att plocka vilda svenska blåtryn. Hittade jag vilda blåtryn som smakade gott så skulle jag äta och samla frön. I Kanada används deras vilda blåtry till att korsas med blåtry från Kurilerna för att försöka få fram bättre bär. Jag håller med om att Christas bild sannolikt är blåtry men jag håller inte med om att den måste vara giftig. Mitt förtroende för myndigheters botaniska kunskap är inte så stor. Ett liknande problem är det med druvfläder som anses giftig i Sverige men plockas och används i andra länder. MVH Jan Lindgren
kerstin z5-6
06-07-2011, 16:32
Intessant Jan! jag har också en buske från Blomkvists med Blåtry/honungsbär-tror mitt är ursprung Kanada :)Kul att sylt blir god-om jag hinner för fåglarna i år
*Stintan*
06-07-2011, 17:10
CITAT (Jan Lindgren @ 06-07-2011, 17:04)  Hej! Jorden är stor och det finns många varianter av samma art när det gäller levande varelser. I stora delar av världen används vilda blåtrybär i hushållet. Det innebär inte att jag rekommenderar att plocka vilda svenska blåtryn. Hittade jag vilda blåtryn som smakade gott så skulle jag äta och samla frön. I Kanada används deras vilda blåtry till att korsas med blåtry från Kurilerna för att försöka få fram bättre bär. Jag håller med om att Christas bild sannolikt är blåtry men jag håller inte med om att den måste vara giftig. Mitt förtroende för myndigheters botaniska kunskap är inte så stor. Ett liknande problem är det med druvfläder som anses giftig i Sverige men plockas och används i andra länder. MVH Jan Lindgren Det finns väl en anledning till att man givit de odlade varianterna egna namn precis som de antagligen finns en anledning till att man anser att vissa växter är giftiga. Det vore nog värre om man påstod att giftiga bär var ogiftiga och helt OK att förtära. Min egen erfarenhet av Blåtry är endast den vilda svenska som jag redan som barn fick lära mig var giftig. Därav mitt svar. I vilket fall som helst är det lika fel att på stå att Blåtry är ogiftig i så fall. Enklast vore väl om man slutade kalla förädlade och ätliga varianter för Blåtry och istället använder sig av de latinska namnen med variant som ju skiljer sig åt eller helt enkelt kallar dom för Blåbärstry/honungsbär som dom faktiskt säljs som.
Jan Lindgren
06-07-2011, 17:24
Hej! Det skojiga är att om man letar lite på nätet så anses blåtry helt ofarlig. Det troliga är att man i Sverige har inbillat sig att blåtry är giftig och har någon skrivit en dumhet så är det omöjligt att ändra. MVH Jan Lindgren
*Stintan*
06-07-2011, 17:58
CITAT (Jan Lindgren @ 06-07-2011, 18:24)  Hej! Det skojiga är att om man letar lite på nätet så anses blåtry helt ofarlig. Det troliga är att man i Sverige har inbillat sig att blåtry är giftig och har någon skrivit en dumhet så är det omöjligt att ändra. MVH Jan Lindgren Det får stå för dig och jag anser att det är nonchalant att uttala sig på det viset.
Alexander-VG-zon3
06-07-2011, 17:59
Som jag alltid brukar skriva när det tas upp honungsbär BÖR ej användas som namn för framodlade varianter av Blåtry. Då Honungsbär redan är upptaget som svensk namn dvs för växten Melicoccus bijugatus källa skud.
Edit råkade dubbelskicka.
*Stintan*
06-07-2011, 18:01
Det finns ju sortnamn man kan använda.
Alexander-VG-zon3
06-07-2011, 18:04
CITAT (Jan Lindgren @ 06-07-2011, 11:55)  Den vilda blåtryn i Sverige är i allmänhet inte särskilt nyttig att äta ( dessutom smakar åtminstone min planta vidrigt). Den odlade blåtryn är mycket god och nyttig att äta.
För att undvika missuppfattningar från Giftinformationscentralen så använder vi det amerikanska namnet honungsbär på våra odlade blåtryn. Giftinformationscentralen nämner inte odlade varianter, utan ''svenska vilda''. Men att använda Honungsbär ger ju missförstånd då det redan är upptaget som svenskt namn för en annan växt. Amerikanskt namn är just ett namn i Amerika.
Ezereht
07-07-2011, 15:43
Utan att gräva ner mig i namnfrågan men är det inte så att det är själva bitterämnena eller det som smakar dåligt som är det som är irriterande för magen och tarmen hos Blåtry? Jag tror inte man dör knall och fall om man äter dem, men jag kan gott tänka mig man kanske kräks om man är känslig eller om man äter mycket kan få ont i magen eller annat otrevligt. Dessutom är barn känsligare än vuxna då de har mindre förmåga att filtrera bort en del ämnen.
Ungefär som oxalater i rabarber i stor mängd inte är så bra, men i mindre mängd i en paj är okej. Samt att om man är känslig för det inte ska äta dem. Oxalater är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Det reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat som är svårlösligt i vatten. Vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater fälls kalciumoxalat ut och man kan drabbas av kalciumbrist eller njursten.
Därför har man för konsumtion tagit fram exemplar som har mindre halter av bitterämnen och smakar bättre, och då dessa är tänkta för att äta kallat dem Blåbärstry.
Sen funderar jag på namnet honungsbär om det inte kommer delvis från att den på engelska kallas för honeysuckle precis som Kaprifol. Jag tror dom är släkt.
Christa
10-07-2011, 19:52
Tack för alla svar!
Det var ju i alla fall intressant att det finns goda sorter som är framtagna för att ätas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|