Full version: Melon Sugar Baby
Anna-Maj
Jag har fyra plantor "Sugar Baby" meloner i växthuset och så har jag bundit upp ca 4 lianer per planta. Nu verkar det komma en hel del meloner tummenupp.gif Hur många meloner klarar en planta av att producera? Hur många brukar ni lämna?
rosita
Jag brukar vänta och se, plantan visar själv om den inte orkar bära alla. Så småningom blir en del gula och då tar jag bort dem. Jag tror nog att det räcker med 2-3 meloner/planta.

Jag brukar få 2-3 meloner per planta. Ett år fick jag en som vägde 3,5 kg, men då var den ensam på plantan.
Övriga meloner vädge 1,5 - 2,5 kg.
theca
kjag har en som börjar bli som en liten handboll..hur vet man när den e färdig?
och hur länge tar det ungefär för en melon att bli färdig,så man vet när det är bäst att kapa av resten,och konsentrera sej på de meloner som finns?
rosita
2-3 meloner är nog tillräckligt för en planta.

Vattenmelon är lite svår att veta när den är klar. Den luktar inte melon när den är klar (i alla fall var det så för mig), medan hela växthuset doftar melon av andra sorter. Jag odlar numera en gul melon, för att veta när de är mogna, det går inte att missa den ljuvliga doften i växthuset då!

Lycka till med era meloner!
theca
tack, det kan behövas!!
vad har du för sorts melon? har bara sett en enda sort här i butikerna..man måste säkert beställa frön?
rosita
Jag odlar frånfrön som jag tagit från meloner som jag köpte frön till för två år sedan, 'Emir' hette den.
theca
ska försöka hitta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon