hallojjj
30-06-2011, 19:07
attachment=62258:DSC00518.jpg]
En växt dom har dykt upp i vår rabatt, vad är det?
Tror det är en sån jag hittade idag och nu tänkte kolla upp vad det är. Jag gissar också på någon slags vallmo-
Den jag har är utslagen. Blomman är starkt rosa, ca 8 cm och fyllig, påminde om en pion.
Det växer så mycket skoj där vi tippar våra lass.
Kommer ju med både det ena och det andra när dom gräver i jorden.
Krolliljan
01-07-2011, 14:20
Pionvallmo tror jag. Pappa hade massor av sådana i sin trädgård. Jättevackert.
Stämmer bra det. Jag hittade bilder när jag googlade.
Den jag hittade står nu och lyser så grant här hemma.
Ska ta några till på måndag
Min pionvallmo blommar idag !
Den har 3 knoppar till som väntar på att få slå ut. Har ingen aning om vad den kommer ifrån, har iaf inte planterat den.
Otroligt vacker blomma, men bladen ser ut som kål eller nåt sånt.
Fantastisk ä den frösådd ?
hallojjj
05-07-2011, 21:39
Nej, vi har inte satt dessa fröer. Den dök bara upp och jag sparade några eftersom bladen såg så speciella ut. Har 3st i rabatten och några utanför som jag tänker spara och ta hand om. Undrar om dom är 1-åriga?
Det är 3:e sommaren vi har koloniträdgården, så kan hända att dom legat latent några år, för vi har inte bytt jord i den rabatten.
Vilken trevlig överraskning du fick. Jag kollar vidare.
kerstin z5-6
05-07-2011, 22:39
anuella men självsår sig
Överbölingen
06-07-2011, 00:05
Om du minns Kerstin så bidde fyra av fem Meconopsis b. sådder praktfulla pionvallmon. Bara den femte blev till massor med M. betonicifolia om jag bedömer karaktärsbladen rätt. Men alla var köpta eller märkta "eget frö" från M. b. Och om jag skakar frön från en frökapsel somär smal och sitrter på ca 60cm höjd och blomman har varit blå så borde det väl vara rätt. Eller är Mecoopsis egentligen en Papaver? Skilda arter brukar ju inte få avkomma. Medgives att vi har diverse papaver i trädgården.
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2011, 23:39)

anuella men självsår sig
Ja, JAG ska iallafall hjälpa den att självså varenda litet frö jag kan. Och att den självsått sig just i DEN rabatten bör väl tyda på att just där, är ett bra läge för den.
Krolliljan
06-07-2011, 21:32
Jag hittade en i en rabatt idag jag med
kerstin z5-6
06-07-2011, 21:34
Bengt-meconopsis kan inte mixa med papaver
Mårbacka
07-07-2011, 10:56
Pionvallmo heter arten egentligen inte, utan det är Opiumvallmo!
Oj då !!
Är man rent av lite kriminell nu då ?
kerstin z5-6
07-07-2011, 18:21
nej-det blir inte mkt opium i dem i så kallt klimat som Sverige.De är fullt tillåtna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.