ängsvädd
Min syster tar tacksamt emot tips på hur man kan ordna självbevattning till krukväxter. Eller om man kan köpa någon bra självbevattningsanordning för krukväxter.

Woodii
Ska hon åka bort eller är det något för mer permanent bruk hon är ute efter?

Finns lite olika grejer, självvattnande krukor, sådana där "bubblor" man fyller med vatten och sticker ner i jorden, plastade snören där man sätter en ände i vatten och en i krukan... I alla fall något av de två senare brukar finnas på större butiker med liten växtavdelning, typ Ica Maxi, och frågar hon på Blomsterlandet, Plantagen eller Hornbach kan de säkert plocka fram flera olika grejer. Har själv använt snörena när jag rest bort och det funkade bra, men om man bara vill slippa vattna så ofta till vardags skulle jag valt något av de andra.
Bassam
Hej

Självbevattning är bra om man vill resa för att de har ofta problem med mögel.

Mögel intresserar dåliga luft och vatten som stannar längre tid .

Obs

Om man blandar jord med bitar av sug matta o lecakul på den här sätt , man behåller jorden fukt längre utan problem .

H:Bassam
ängsvädd
Tack för era tips. Hon ska resa bort, tror inte det är för permanent bruk.
Peztis
De där snörena funkar bra om det endast är för en kortare tid.

Ett annat alternativ kan vara att ställa alla krukor på en stor trasa invid diskbänken och fylla diskhon med vatten som man lägger ned ena änden av trasan i. Då sugs vattnet upp trasan och sedan kan krukorna dra åt sig så mycket fukt de behöver.

Till större krukor kan man även fylla en pet-flaska och ställa uppoch ned i krukan antingen med ett litet hål i korken eller att man inte vrider åt den helt utan låter lite vatten sippra ut.

Oavsett bevattningsalernativ så bör man göra det i ordning en tid innan man reser så att man ser att det verkligen funkar. Det är ju så trist att komma hem till ledsna eller döda blommor.
Bassam
Hej

Flaskor är inte fungerar bra i alla jord, jag fick den här resultaten efter jag provade dem.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon