Full version: Jorgubbar
yipyop
Jag har fem jordgubbsplantor i en balkonglåda och nu dignar det av gröna fina jordgubbar.
En del har börjat få röd färg och snart blir det fest.
Kan jag ha kvar plantorna och övervintra dom på något sätt?
Plantorna skickar ut en massa utlöpare som får små blad i ändan.
Kan man sätta dem och kanske få nya plantor?
/Glad balkongodlare
frosteyez
Jag hade precis som du 5 plantor på min balkong,

2 Jordgubbar (kommer ej ihåg sort)
2 Vita Smultron (snövit)
1 Smulgubbe (korsning av jordgubbe/smultron)

Nu har jag 9 plantor totalt.

Utlöparna du nämner skapar nya plantor, om du sticker ner dem lite i jorden kommer det bildas rötter under dessa, när dem sedan fått växa till sig lite kan du klippa av revan och du har då en ny planta. Jag har själv redan fått 2 nya smultron och 2 nya jordgubbsplantor som trivs bra (dock några veckor kvar innan dem lär få några bär). Finns även tonvis med nya utlöpare uppskattningsvis 5 nya jordgubbar och 5 nya smultron till, "Smulgubben" däremot verkar inte riktigt vara lika flitig med att skicka iväg utlöpare.

Jag är än så länge ganska försiktig med när jag klipper av utlöparna, hade säkert gå att klippa av näringssträngen från moderplantan tidigare, men ser ingen anledning till detta som det ser ut nu.

Någon mer kunnig får gärna svara ytterligare.

Övervintring utomhus i balkonglåda tror jag kan bli svårt, men har aldrig testat. Är ganska ny på det här med odling jag med smile.gif

Kan tänka mig att det bör gå övervintra dem på något svalt mörkt ställe, kanske källaren. Vad jag förstått är det viktigt temperaturen håller sig runt 0-10grader, då om det blir för varmt kan börja växa igen. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

MVH
Samuel
MissLeia
Jag kan inte påstå att jag är kunnig men min erfarenhet är att jordgubbar överlever det mesta. Jag har jordgubbar i dessa urnor som man planterar i fack och detta överlever dessa trots att de står ute på sin plats även på vintern. Jag har även små zinkhinkar som jag hackat dräneringshål i och dessa överlevde trots att de blev kvarglömda i ett träd i vintras.

Jag tror att det är en större risk att ställa undan på vintern. Tror snarare om de ställs på frigolit och lindas in i något men kvar på balkongen är gynnsammare.

Utlöparna brukar också vara tåliga rackare. Jag skulle bara peta ner den i jorden någonstans i balkongkrukan och när den fått rötter plantera om. Jag brukar bara rycka av och peta ner på något lägligt ställe, exempelvis en zinkhink, kasserad vattenkanna eller liknande. whistling.gif
ingrid fuxwall
För några år sedan fick jag en smultron kruka där de flesta plantorna äverlevt vintern. Men min urna med kokos botten där jag placerat de små fina framdrivna jordgubbsplantorna, de överlevde inte - kan det ha berott på hur vintern var eller jordmängden?
IreneH
Mina jordgubbsplantor ute i trädgårdslandet får stå ute året om, dom klarar ju en del, så att övervintra dom i krukan funkar säkert.
Utlöparna behöver du inte sticka ner i jorden direkt, de bildar rötter även utan jord, har just nu jordgubbar i ampel och därifrån hänger ju stora "trådar" med utlöpare, som börjat blomma och har rötter.
Men inför vintern så borde ju såklart även dessa planteras ner i jord.
Smulgubbar kan ju tyvärr inte få några utlöpare, men de blir större och större, och de går att dela.
Christine D
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-06-2011, 23:23) *
För några år sedan fick jag en smultron kruka där de flesta plantorna äverlevt vintern. Men min urna med kokos botten där jag placerat de små fina framdrivna jordgubbsplantorna, de överlevde inte - kan det ha berott på hur vintern var eller jordmängden?

De kanske inte hann rota sig ordentligt innan i vintern kom om du planterade dem sent?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon