Jag hade precis som du 5 plantor på min balkong,
2 Jordgubbar (kommer ej ihåg sort)
2 Vita Smultron (snövit)
1 Smulgubbe (korsning av jordgubbe/smultron)
Nu har jag 9 plantor totalt.
Utlöparna du nämner skapar nya plantor, om du sticker ner dem lite i jorden kommer det bildas rötter under dessa, när dem sedan fått växa till sig lite kan du klippa av revan och du har då en ny planta. Jag har själv redan fått 2 nya smultron och 2 nya jordgubbsplantor som trivs bra (dock några veckor kvar innan dem lär få några bär). Finns även tonvis med nya utlöpare uppskattningsvis 5 nya jordgubbar och 5 nya smultron till, "Smulgubben" däremot verkar inte riktigt vara lika flitig med att skicka iväg utlöpare.
Jag är än så länge ganska försiktig med när jag klipper av utlöparna, hade säkert gå att klippa av näringssträngen från moderplantan tidigare, men ser ingen anledning till detta som det ser ut nu.
Någon mer kunnig får gärna svara ytterligare.
Övervintring utomhus i balkonglåda tror jag kan bli svårt, men har aldrig testat. Är ganska ny på det här med odling jag med
Kan tänka mig att det bör gå övervintra dem på något svalt mörkt ställe, kanske källaren. Vad jag förstått är det viktigt temperaturen håller sig runt 0-10grader, då om det blir för varmt kan börja växa igen. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.
MVH
Samuel