putte_panik
Hrde en sak p jobbet som jag var tvungen att kolla med er hr inne om de stmmer.
Kan man om man har hg blast p potatisen kapa ner den till hlften?

en gubbe pstod att man skulle gra de fr att blasten tog nring frn knlarna.

hg blast enligt han gav sm potatisar.

Stmmer de?

tacksam fr svar
*Stintan*
Nej det har jag aldrig hrt, dremot blir det ofta hg blast nr man odlar i hinkar och pallkragar. Dessutom tror jag att man lurar sig p hjden eftersom plantorna vxer hgre upp n vad de gr i ett land dr kupningen skert gr sitt till.
S nej jag skulle inte kapa blasten frrn potatisen r frdig fr skrd. Lter man drefter potatisen vara kvar i jorden s blir skalet grvre men potatisen slutar vxa. Bra om potatisen ska lagras.
Gossen Ruda
Min tro r att om man kapar blasten stter vxten igng att skapa ny blast och drmed lgger energi p det p bekostnad av knlarna.
Piccante
Folk har lite dlig koll p vxtfysiologi, blast kan aldrig ta nring frn knlarna. Ingen vxt bildar blast/ blad fr njes skull utan det r bladen som tillverkar nring som lagras i knlar/ rtter.

Om blasten r jttestor och knlarna f eller sm beror det ofta p felaktig gdsling.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 01-07-2011, 09:56) *
Folk har lite dlig koll p vxtfysiologi, blast kan aldrig ta nring frn knlarna. Ingen vxt bildar blast/ blad fr njes skull utan det r bladen som tillverkar nring som lagras i knlar/ rtter.

Om blasten r jttestor och knlarna f eller sm beror det ofta p felaktig gdsling.

tummenupp.gif
putte_panik
Tack fr svaren. Som frsta gngs odlare av potatis s gr man skert en hel del galet i brjan.
Tyckte ven jag att de lt lite lurigt om att kapa blasten.
kan kanske vara s att jag gdslat p lite i verfld.
Blasten r ganska lnga och kraftiga.
Fast de r tur att de inte r allt fr lngt till affren om de blir liten skrd av potatis i r.
Keka64
Jag kapar blasten nr den brjar gulna fr d r den s j**a ful crazy.gif
backis
Kapa INTE blasten p potatisen, det r ju nr nringen som den bygger upp som vandrar ner och skapar knlarna nr det r dags.
Peztis
Enda gngen man ska ta bort blasten r ju d man har ftt angrepp p den och fr att d frhindra smitta ned till knlarna.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon