putte_panik
30-06-2011, 23:20
Hörde en sak på jobbet som jag var tvungen att kolla med er här inne om de stämmer.
Kan man om man har hög blast på potatisen kapa ner den till hälften?
en gubbe påstod att man skulle göra de för att blasten tog näring från knölarna.
hög blast enligt han gav små potatisar.
Stämmer de?
tacksam för svar
*Stintan*
01-07-2011, 01:33
Nej det har jag aldrig hört, däremot blir det ofta hög blast när man odlar i hinkar och pallkragar. Dessutom tror jag att man lurar sig på höjden eftersom plantorna växer högre upp än vad de gör i ett land där kupningen säkert gör sitt till.
Så nej jag skulle inte kapa blasten förrän potatisen är färdig för skörd. Låter man därefter potatisen vara kvar i jorden så blir skalet grövre men potatisen slutar växa. Bra om potatisen ska lagras.
Gossen Ruda
01-07-2011, 07:13
Min tro är att om man kapar blasten sätter växten igång att skapa ny blast och därmed lägger energi på det på bekostnad av knölarna.
Piccante
01-07-2011, 08:56
Folk har lite dålig koll på växtfysiologi, blast kan aldrig ta näring från knölarna. Ingen växt bildar blast/ blad för nöjes skull utan det är bladen som tillverkar näring som lagras i knölar/ rötter.
Om blasten är jättestor och knölarna få eller små beror det ofta på felaktig gödsling.
*Stintan*
01-07-2011, 09:40
CITAT (Markus_H @ 01-07-2011, 09:56)

Folk har lite dålig koll på växtfysiologi, blast kan aldrig ta näring från knölarna. Ingen växt bildar blast/ blad för nöjes skull utan det är bladen som tillverkar näring som lagras i knölar/ rötter.
Om blasten är jättestor och knölarna få eller små beror det ofta på felaktig gödsling.
putte_panik
01-07-2011, 10:29
Tack för svaren. Som första gångs odlare av potatis så gör man säkert en hel del galet i början.
Tyckte även jag att de lät lite lurigt om att kapa blasten.
kan kanske vara så att jag gödslat på lite i överflöd.
Blasten är ganska långa och kraftiga.
Fast de är tur att de inte är allt för långt till affären om de blir liten skörd av potatis i år.
Jag kapar blasten när den börjar gulna för då är den så jä**a ful
Kapa INTE blasten på potatisen, det är ju när näringen som den bygger upp som vandrar ner och skapar knölarna när det är dags.
Enda gången man ska ta bort blasten är ju då man har fått angrepp på den och för att då förhindra smitta ned till knölarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.