Full version: Snigelinvasion!
Christa
I år har vi fått invasion av spansk skogssnigel och jag börjar krokna sad.gif

Vi har en obebygd tomt bredvid och där har en granne en stor hög med trädgårdsavfall som han bara fyller på år efter år. Hur stor betydelse kan det ha för hur mycket sniglar det blir?

Det borde ju vara en perfekt övervintringsplats eller hittar de bra sådana i vilket fall som helst?

Tidigare år har det varit hanterbart men i år är dom överallt.

Är det någon av er som har gett upp odlingen på grund av sniglar eller vad gör ni?

Är det torrt ute så är dom ju som bortblåsta men nu när det är regnigt och varmt så är dom överallt.

KatteLatte
Tror högen bidrar rejält. Men vill du sätta in insatser med ngn bekämpning (Snigelfritt, nematoder eller liknande) så vet du ju var du skall göra det....
MissLeia
Jag bor i ett område med många växthus, handelsträdgårdar. Dessa har trädgårdsavfall av ganska stora mått. Skog emellan och två trädgårdar bredvid där grannarna inte engagerar sig fullt ut. En annan granne har helt lagt ner odlande för sniglarna och rådjuren förstör allt. Jag själv kastar snigeleffekt och rensar undan och jag känner att det har haft effekt genom åren, marginellt med sniglar nu i jämförelse för tre år sedan. Dyker dom upp så gör jag rediga punktinsatser och detta ger faktiskt effekt känner jag. Har inte alls samma problem med uppätna odlingar som jag hade första året.

Hade jag varit du hade jag slunkit iväg till högen och öst in lite snigeleffekt mellan varven och att fortsätta hålla styr på den egna tomten. Att ge upp är inget alternativ. -fear-.gif Då förloras en stor mening med livet!
Christa
Problemet med högen är att den nog är 5 x 5 meter och ligger i anslutning till grannens tomt. Det är nog 10 meter från vår tomtgräns. Vad är snigeleffekt för något?

Vi är ju rädda om dom fina pantersniglarna så jag har inte velat lägga ut gift. Jag antar att nematoder också tar pantrarna. Just nu är jag dock ganska frustrerad.

Samtidigt letar vi för fullt efter ett nytt boende på landet med mer odlingsbar yta. Det är dock svårt att hitta något ställe utan sniglar så frågan gäller egentlgen sniglar i största allmänhet.

Vi tittade på ett ställe igår med en stor frodig äng framför huset. Jättehögt vildgräs som ingen skördar. Vi såg inga sniglar igår men det betyder ju inte att det inte finns några. Det var inga i vår trädgård igår kväll heller. Har ju varit varmt och torrt några dagar.

Kan dom övervintra mitt på en äng eller obebodd tomt utan högar att gömma sig under? Är det en snörik vinter kanske det inte är så svårt.

Vi har i och för sig tänkt att på vårt nya ställe skall vi ha en kanske meterbred zon runt kökslandet för att lättare kunna bekämpa dom. Kanske en eltråd eller något.
KatteLatte
Hos oss är det mest koncentrerat med sniglar just runt en äng....

Map pantrarna, vet ju att du gillar dom, men i krigssituationer så får man räkna med förluster, så jag vet i alla fall vad jag skulle ja gjort: ett litet besök vid högen med lämpliga åtgärder.
HelénE
Vi har en äng precis framför oss. Ängen brukas normalt men nu ligger den i träda.
På själva ängen brukar det inte vara mycket sniglar, däremot i diket mellan ängen och den lilla skogsväg som går mellan vår tomt och ängen.

Betr. grannens hög så inverkar den säkerligen.
Ytan just där är ju begränsad så det skulle ju kunna gå att använda nematoder bara där till en rimlig kostnad. Smyg dit när han inte ser och vattna.

Helén
Wilmer
Vår kolonilott ligger nästan närmast en äng med inofficiell komposthög på. Därute är det TJOCKT med sniglar och de kommer i horder krälande mot vår lott från det området. Vi var bland de först drabbade och hårdast drabbade än. Så jag tippar också på att "din" hög kan bidra. När vi av olika anledningar inte har haft tid att bekämpa sniglarna på vår lott så mycke de två senaste åren har de slunkit förbi till grannarna. Så visst, det hjälper tydligen att bekämpa och mota dem i grind. (När jag bekämpade spred jag även på komposthögen, synd bara att det inte var fler som hjälpte till då).
Christa
CITAT (HelénE @ 02-07-2011, 07:45) *
Vi har en äng precis framför oss. Ängen brukas normalt men nu ligger den i träda.
På själva ängen brukar det inte vara mycket sniglar, däremot i diket mellan ängen och den lilla skogsväg som går mellan vår tomt och ängen.

Betr. grannens hög så inverkar den säkerligen.
Ytan just där är ju begränsad så det skulle ju kunna gå att använda nematoder bara där till en rimlig kostnad. Smyg dit när han inte ser och vattna.

Helén

Sprider sig inte nematoder till ett stort område?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon