Katarina Odla.nu
Hej alla ni kunniga!
Jag har fått en fråga om varför en blekrosa pelargon plötsligt ändrar färg till mörkrosa. Jag skrev ett ganska svävande svar om ljus, vattning och gödning. Någon som kan hjälpa mig med ett mer exakt svar?
undrar Katarina på redaktionen
Trampendal
CITAT (Katarina Odla.nu @ 01-07-2011, 11:59) *
Hej alla ni kunniga!
Jag har fått en fråga om varför en blekrosa pelargon plötsligt ändrar färg till mörkrosa. Jag skrev ett ganska svävande svar om ljus, vattning och gödning. Någon som kan hjälpa mig med ett mer exakt svar?
undrar Katarina på redaktionen

Jag har varit med om att pelargoner ändrar färg, men då har det varit på en "gren", inte hela växten samtidigt (om det nu var så i detta fall)
och det uppfattar jag som antingen en mutation eller en "återgång till ursprunget".

Men det känns lite konstigt att du frågar här, är du anställd på redaktionen, eller är det bara en hobby?

Om det är ditt jobb vill jag ju inte ta det ifrån dig (inte utan ersättning)! naughty.gif
Eva 33c
Min erfarenhet är att pelargonernas blommor får mer mättade färger när de kommer utomhus. De blekrosa "vinterpelargonerna" på fönsterbrädan som jag har blir alltid starkare i färgen efter en tid ute. Men de ändrar inte färg radikalt, från rosa till rött eller så. Men exakt varför kan jag inte svara på...
Bassam
Hej

Blommor ändrar färger på:

1 Blomma ändra färgen efter befruktat.

2 det kan händer med någon sort. .

3 blomma ändra färgen för att säga jag är gammal nu.

4 Ph jorden spela ibland roll mellan blå och rosa färger.

H:Bassam
Katarina Odla.nu
Hej igen!
Tack för era jättebra svar!

Trampendal undrar om jag är anställd på redaktionen och verkar frågande till att jag vänder mig till forumet med en undran om pelargoner. Jag är redaktionschef på Odla.nu. Detta innebär att jag skriver artiklar, redigerar, anordnar tävlingar och knyter samman hela arbetet på redaktionen. Jag är utbildad kommunikatör och trädgårdsingenjör. Men jag är inte på något vis fullärd, det blir de flesta av oss aldrig. När jag får frågor från läsare väljer jag ofta att skriva en artikel i ämnet på Odlas sajt så att andra som undrar också ska få hjälp. Ibland svarar jag personen direkt i mejl och ibland går jag ut på Odlas facebook eller forum och ber om hjälp och tips, när jag känner att mitt eget svar kan behöva fördjupas. Jag vet att det vimlar av människor runtom i landet som sitter på så mycket kunskap och erfarenhet om trädgård och odling och som gärna delar med sig till andra. Bland annat detta är just Odlas forum till för. Vi kan alla bli hjälpta av att höra många sidor av samma sak och med andras hjälp och tips prova på nya saker.

Ha en bra dag!/önskar Katarina
Kryddan03
CITAT (Katarina Odla.nu @ 04-07-2011, 08:02) *
Hej igen!

Trampendal undrar om jag är anställd på redaktionen och verkar frågande till att jag vänder mig till forumet med en undran om pelargoner. Jag är redaktionschef på Odla.nu. Detta innebär att jag skriver artiklar, redigerar, anordnar tävlingar och knyter samman hela arbetet på redaktionen. Jag är utbildad kommunikatör och trädgårdsingenjör. Men jag är inte på något vis fullärd, det blir de flesta av oss aldrig. När jag får frågor från läsare väljer jag ofta att skriva en artikel i ämnet på Odlas sajt så att andra som undrar också ska få hjälp. Ibland svarar jag personen direkt i mejl och ibland går jag ut på Odlas facebook eller forum och ber om hjälp och tips, när jag känner att mitt eget svar kan behöva fördjupas. Jag vet att det vimlar av människor runtom i landet som sitter på så mycket kunskap och erfarenhet om trädgård och odling och som gärna delar med sig till andra. Bland annat detta är just Odlas forum till för. Vi kan alla bli hjälpta av att höra många sidor av samma sak och med andras hjälp och tips prova på nya saker.

Jag är övertygad om att många med mig tycker att det är trevligt att någon från Odla.nu deltar aktivt på forumet igen. 000.gif
mamamaggan
CITAT (Kryddan03 @ 04-07-2011, 20:06) *
Jag är övertygad om att många med mig tycker att det är trevligt att någon från Odla.nu deltar aktivt på forumet igen. 000.gif

Håller jag med om till 100 % .

Jag har varit med om att mina rosa mårbackor varit nästan vita när de stått lite mörkt inomhus . När de kom ut i solen blev de sådär rosa som de " ska " vara. Tror alltså att det har med ljuset/solen att göra.
Trampendal
CITAT (Katarina Odla.nu @ 04-07-2011, 08:02) *
Hej igen!

Hej Katarina!

Jag var onödigt sur i mitt svar, kan kanske skylla på en dålig dag.
Såklart att du ska fråga!

Bassam
Hej

Färgen kommer från kvaliteten på solstrålningen Det finns några arter förändringar i kvaliteten på solstrålningen för att säga till insekter Jag blir gammal nu till exempel , det är signal språk mellan insekter och blommor.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon