Jag behöver lite hjälp att hitta någon form av krukväxt som klarar sig i ett norrfönster. Det står dessutom en rad tremeters thujor en halvmeter framför (fråga mig inte hur förre ägaren tänkte...). Som om inte detta vore nog, glömmer dottern att dra upp persiennerna för jämnan. Kan något överleva? Finns det kanske något som kan klara sig ett par månader utan att börja se illa ut alltför snabbt? Man får kanske behandla dem som engångsväxter :-)
Garderobsblomman känner jag ju till, men jag är så fasligt trött på den, och hon vill helst ha små söta växter.
Vore tacksam för tips av alla slag! Fönsterbrädan ser så tom och tråkig ut!
Nu var det visserligen inte detta du frågade om men det GÅR att toppa tujor. Jag har klippt bort allt grönt längs stammen och sparat en "krona" högst upp dvs stammat upp den. Riktigt snyggt tycker jag.
Bra förslag, jag har faktiskt funderat på något liknande! Problemet är att de står mitt vid paradgatan så om jag misslyckas blir det med besked! Då får man ju skämmas :-/
Tänkte att jag kanske skulle testa en sådan uppstamning i samband med att vi bestämmer oss för att ta bort dem för gott. Blir det snyggt kan man ju ha kvar dem, annars väck!
Men det är rätt skönt att ha som insynsskydd också då folk passerar 3 meter från huset hela tiden.
Trampendal
01-07-2011, 22:09
Jag har saint paulior och hemtrevnad i ett norrfönster som vetter mot ett högt berg (mörkt, mörkt, mörkt). De har stått där i ett par år nu och verkar trivas, saint pauliorna blommar faktiskt då och då.
Tack för tipset Trampendal, saint paulior är ju även fina fast de inte blommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.