Full version: bifråga
amaira
Går det att säga vem det här är?

Fotad idag på Mälaröarna.
Gossen Ruda
Inte mer än att det är ett buksamlarbi men där finns några att välja mellan. Jag får kolla i samlingen på måndag om någon lämplig kandidat anmäler sig. Hade gärna sett en bild från ryggsidan också. Hur stor?
amaira
Här kommer ryggsidan.

Storlek? Ja, den sitter på en vitklöverblomma, här får du en översiktsbild. Närmare en centimeter skulle jag tro.

Och så en dålig bild lite framifrån.

Nu har du fått alla bilder jag har på den sötnosen! smile.gif

Buksamlarbin, måste finnas hur många som helst i olika storlekar, eller hur? Det söta och "roliga" (i beteende) ullbiet (det stora) har jag många av, de är så otroligt charmiga.

Fler stora som flyger nu är ett kolsvart, ett svart med brun spets på rumpan, en "honungsbifärgad", typ, med gröna ögon men med det här humleknubbiga över sig. Hinner inte fota de snabba små charmtrollen. De gillar stinksyskan och hjärtstillan, och honungsfaceilan. Långtungade med andra ord.

Sedan har jag gjort ännu flera bohål till väggbina. De stod på kö till och med när jag borrade, haha. Men först av alla var den silverfläckade svävflugan och lade ägg precis i ingången till några av hålen. Och en vacker guldstekel kollade in läget.

Bina kollade hålen och talade om ifall de var okej, och jag fick byta borrstorlek två gånger till de minsta. Gillar att kommunicera med småkrypen biggrin.gif

De andra stora som jag beskrev är inte buksamlarbin *glömde säga*
Gossen Ruda
Efter lite fundering så kan det kanske vara ett småullbi, Anthidium punctatum. Utseendet stämmer någorlunda så här ur minnet, men jag tycker att det är lite för stort. Kanske bra näringstillgång på ostkusten? Det är också bundet ganska kraftigt till ärtväxter och ses knappast på andra blommor. Varje större bestånd av käringtand jag hittar brukar vara ockuperat av en hane som patrullerar och skrämmer bort andra hanar, mycket vanlig art mao. Hanen är kraftigt gulfärgad i ansiktet men det är möjligt att honan är mer diskret. Den andra arten du nämner, storullbiet A. manicatum, är däremot sällsynt här. Jag har bara sett den några gånger, faktiskt en gång i min trädgård för någon vecka sen.
Gossen Ruda
Nej, inget småullbi. Den är gul i ansiktet även hos honan. Inget annat jag har i samlignen passar heller in så jag går bet. Förmodligen vet Björn C vad det är så du får kolla med honom när han är tillbaka från semestern i augusti.
amaira
Tack för att du försökte, Ruda! Jag kunde inte heller finna ngn bild på nätet av småullbi, helt utan gula markeringar på kroppen som denna är.
När jag vet vad det är, återkommer jag. Det kan ta några år ... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon