uno
Mycket skrivs om värme, kyla och ljus. Många av oss har väl inte möjlighet till det för växterna mest optimala. Svårast kanske är med temperaturen.
I vart fall är det så för mig. Ljuset kan jag ju brassa på med. Mina frön får ofta gro i en eluppvärmd grolåda. Därefter får de växa i rummets 18 gradiga
klimat. Detta har genom åren fungerat bra. Jag tror att om man inte kan hålla tillräcklig låg temperatur får man kompensera detta med bra belysning, och lagom gödselvattning. Växterna år trots allt ganska tåliga
och vill verkligen överleva.
kerstin z5-6
Precis, oftast går det utmärkt även om allt inte är optimalt.
Det blir generella svar här med -för man vet ju inte alltid förutsättningarna för den som frågar
Därför vill jag säja

1. Det är lätt att få frön att gro och dra fram egna perenner
2. Lysrör underlättar enormt och ger helt andra resultat än fönsterbrädor
Lysrören kan vara av vilken sort som helst /allt är bättre än inget
3. Vattningsdöden är den vanligaste orsaken till "fallandesjuka" hos nya små groddar
man kan också välja att ställa ut sina perennsådder -och bekymra sig om dem först till våren .
4.Mögel , alger i krukan behöver inte alls betyda att plantorna dör
5.Lite grus på jordytan minskar mossbildning
6.Skola om när de fått två eller fler av sina karaktärs
-vanliga blad-ta i hjärtbladen när du hanterar plantan -Stjälken är känslig
trots detta överlever många en gamska omild beh smile.gif
7..pröva och se oftast funkar det bra !
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon