Inka
Hej!
Den här busken växer "vild" på en gammal tomt där det förut varit en trädgård.
Vad är det för buske? Ca 2-3 m hög, på bilden har inte knopparna slagit ut ännu. Ganska beige blomklasar! Och bladen är lite ludna och påminner om stora björkblad.
Inka
Red Top
Det ser ut som oxel, Sorbus intermedia. Jag gillar den. Har ett litet självsått exemplar i utkanten av vår tomt.
Olle A
Bladen liknar oxelblad, men blomställningarna är mycket större och yvigare än oxelns små kompakta. Vad det kan vara i stället vet jag inte.

Olle
zaaritha
Oxel är det absolut inte! Oxelblom liknar rönnblom!
Kolla oxel på Google!
När jag var barn åt vi oxelbären, så oxel känner jag till!
Inka
Hej

Det är inte oxel. Bladen liknar oxel, men är varmgröna och inte kallgröna med vit undersida som oxel har.

Dessutom är blommorna hängande i stora knippen. Däremot liknar de enskilda blommorna rönn eller oxel, fast i miniformat.

Stammen är som överdragen med en vit hinna (som vide, eller skalet på slånbär) och skjuter upp ur marken som en hassel.

Hade den varit välskött hade det varit en mycket vacker buske.

Någon som kommer på vad det är?

/Inka
Huggorm
Verkligen svårt, jag kan i princip inte komma på någon buske alls med sådana blommor. Löven har väll lite vanligare form dock.

Var i Sverige växer den? Är det i Skåne kan det ju vara något som inte klarar sig i resten av landet, och därför känner ingen igen den.
Inka
Strax utanför Stockholm. Har heller aldrig sett en sån buske förr.
Jag ska ta en bild, kommer senare!

/Ingrid

Eva 33c
Jag tror det är en art vippspirea, holodiscus. Det finnsi allafall två arter Holodiscus dumosus, liten vippspirea, som jag har själv,och vippspirea ,Holodiscus discolor. Den senare tror jag är vanligast. Hur man skiljer dem åt vet jag inte.
*Stintan*
Tror du har rätt Eva.
Inka
Tack för svaren!
Visst är det en vippspirea! Den är jättefin, blommar nu.
Kan den rota sig eller är det bara frösådd som gäller?
Jag testar med en kvist, vill ha den...
/Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon