Full version: snabb o enkel soppa
Virgo
glömde skriva : för 2 personer

koka upp 0,75 l vatten med 2 buljongtärning eller flytande buljong av kyckling eller grönsak.

I med en näve fryst grönsaksmix, några finskurna rester av kyckling som hittas i frysen, eller salladskyckling i Icas frysdisk.
Ett par knyten av den hoprullade tunna pastan. Krama sönder knytena innan de läggs ner i det kokande vattnet.
(annars får man äta som kineserna gör)
5 minuter efter att vattnet kokat upp är soppan färdig!
Strö över finklippt gräslök, persilja eller vad du vill och har.
Denna enkla soppa kan varieras i all oändlighet.
Berith
Tack för tipset. Sparat! smile.gif
Betty
Den här varianten gjorde jag häromdan, hittade receptet i ett reklamutskick från ICA...

Minestrone med kyckling

1,2 l vatten
2 hönsbuljongtärningar
150 g spagetti
4 kycklingfiléer
250 g djupfrysta Ärter,majs&paprika
1 tsk salt
1-2 krm peppar
2-3 msk basilika
100 g parmesanost

Koka upp buljongtärningarna med 1,2 liter vatten. Bryt spagettin i småbitar och lägg dem i buljongen. Skär kycklingfiléerna i små tärningar. Lägg kyckling och grönsaker, som inte behöver tinas först, i grytan och låt koka ytterligare 8 minuter.
Smaka av soppan med salt, peppar och basilika.
Servera soppan med grovriven ost och ett gott bröd till.

Jag hade varken parmesanost eller hönsbuljong hemma men det gick lika bra med köttbuljongtärningar. smile.gif
Cilla
En annan sopp-snabbis med rester från igår:

Fräs hackade grönsaker i soppgrytan med lite olja. Ju fler olika sorter desto bättre, men det går bra också med t ex bara morot och purjo. Har du kokt potatis kvar som rest från förra veckan - mosa med gaffel och lägg i tillsammans med vattnet. Har du én skvätt mjölk, kokosnötsmjölk, soyamjölk eller liknanade - häll i.

Har jag bråttom använder jag nudlar och/eller couscous med koktid på bara ett par minuter. Finns en burk fiskbullar hemma tjoffar jag ned den med sin buljong - tillhör man den % som gillar fiskbullar får man inte missa att mixa dem med kokosnötsmjölk i soppa - det är värt sitt eget patent.

Har man inte grönsaksbuljong hemma - lägg i mer lök, salta och peppra. Hade man mjölk i gör lite chili susen på smaken. Finns citron eller apelsin hemma - kläm ur strax på slutet och strimla ned några skal. Äpplebitar gör också gott liksom några nötter från bakskåpet.

Gårdagens trista uppskurna sallad - inte att förglömma i soppan. Med eller utan dressing blir några salladsblad och vattniga tomatskivor goda i soppan.
KURT
Tina tipsade ju om:

Tina tipsar 2: Thaisoppa med tortellini
Ingredienser
Beräknat för 2 portioner
1 paket thaisoppa (Kelda)
1 paket färska tortellini
lite hackad persilja
salt och peppar

Gör så här:
Slå soppan i en kastrull och låt koka upp. Häll i tortellinin och låt koka efter anvisning på paketet. Smaka av med. Toppa med hackad eller klippt persilja.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6244

Arla har fler recept med Thaisoppa:

http://www.arla.se/recept/index.asp?sokord...ppa&receptsok=1
TeliaNet
den måste jag prova.
åt köttsoppa idag.
soppa värmer i denna djupfrysta årstid.
*Felix matte*
Laxsoppa

200 gram laxfilé
morötter
rotselleri
palsternacka
purjolök
blomkål
brutna bönor
några potatisar
2 tärningar grönsaksbuljong
salt,peppar
vatten
1,5 dl vispgrädde
......................................
Fräs strimlade rotsakerna, tärnade potatisen i lite smör
tillsätt vatten och buljongtärn, låt koka tills potatisen
är nästan klar.... då sätter du i laxen skuren i kuber
blomkål och bönor... låt småputtra i 4-5 min
Häll i grädden och låt soppan få ett snabbt uppkok
Smaka av med salt & svartpeppar.
................................................................................
...............................

En snabbare variant får man om man tar redd grönsakssoppa (påse och )
tärnar i några kokta potatisar och lax filé.
Klart på 5 min
kryddan
Ytterligare fisk:

hacka 1-2 gula eller röda lökar, pressa 1-2 vitlöksklyftor. Fräs i lite olivolja.
I med en burk krossade tomater + en nypa rosmarin, salt och peppar.

smaka av: känns det mesigt - i med lite tomatpure eller fiskfond

Låt koka ihop en liten stund, i med ett fiskblock. Låt puttra tills fisken är klar. Strö över några msk riven parmesan.

Ät och njut - kanongott
wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Felix matte @ 27-02-2004, 08:23)
Laxsoppa

200 gram laxfilé
morötter
rotselleri
palsternacka
purjolök
blomkål
brutna bönor
några potatisar
2 tärningar grönsaksbuljong
salt,peppar
vatten
1,5 dl vispgrädde
......................................
Fräs strimlade rotsakerna, tärnade potatisen i lite smör
tillsätt vatten och buljongtärn, låt koka tills potatisen
är nästan klar.... då sätter du i laxen skuren i kuber
blomkål och bönor... låt småputtra i 4-5 min
Häll i grädden och låt soppan få ett snabbt uppkok
Smaka av med salt &  svartpeppar.
................................................................................
...............................

En snabbare variant får man om man tar  redd grönsakssoppa (påse och )
tärnar i några kokta potatisar och lax filé.
Klart på 5 min

Är ju min Laxfavorit wub.gif fast numera har jag inte i blomkål... tycker den ger lite "besk" smak

Planen är att imorgon köpa färsk lax och ha soppan till middag.. var sugen på det idag men i frysen fanns bara gravad. sad.gif
netaave
Soppa är bra "taredapårester"-mat får jag en skvätt chili con carne eller köttfärssås över spär jag med buljong till soppa till lunch dan efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon