Jag har just upptäckt att jag har ett litet bestånd vilda liljekonvaljer på min naturtomt i södra bohuslän. De står på en totalmörk plats, omgiven av förvuxna enar och en tall - marken är täckt av barr och platsen är alldeles för mörk, plantorna blommar aldrig, men bladen ser hyfsat frodiga ut.
Jag tänker mig att jag skulle vilja flytta på dem för att ge dem en rimlig chans att växa till sig, och att blomma nästa år.
Men hur gör man? Och när gör man det? Det vore ju verkligt olyckligt om jag tog kål på dem i ett räddningsförsök...
tacksam för tips, erfarenheter och råd
Hej
Kan du flytta dem gärna efter blomning.
H:Bassam
mamamaggan
02-07-2011, 22:41
Vet inte men jag skulle tro att det går bra framåt hösten , fast inte för sent så den hinner etablera sig innan vintern. I mitten - slutet av augusti , lite beroende på vädret. De kommer nog att behöva mycket vatten.
Har mängder av liljekonvaljer på vår sommarstugetomt , upp mot 200 kvm , och alltihop började med några sytcken som svärmor planterade.
Jag hämtade liljekonvaljer i skogen och planterade för några år sedan. Det är mycket blad men inga blommor. Är det för mycket näring tro ?
Tack för tipsen - och den sista frågan är också jag intresserad av svaret på, för "mina" har aldrig blommat. Kan det vara så att de inte bildar blomanlag trots att jag nu flyttar dem till en ljusare plats? Kanske får man bara blommor av flyttade plantor som blommat på platsen de flyttats från? kan det vara så?
fridsbacka
03-07-2011, 20:25
CITAT (fvd @ 03-07-2011, 08:37)

Jag hämtade liljekonvaljer i skogen och planterade för några år sedan. Det är mycket blad men inga blommor. Är det för mycket näring tro ?
har samma problem här hemma , bara blad o minimalt med blommor , mina är vildvuxna och tar över så börjat klassa dom som ogräs nu
Mysterium då !!! Jag har redan liljekonvaljer på ett annat ställe jag kanske skulle prova att flytta dem, Vitsippor går bra jag hämtade dem på samma ställe. Tussilago gick inte alls. Jag försöker ett tag till.
mamamaggan
03-07-2011, 23:24
Svärmor fick sina av en granne. Där satt de i ren skogsmark och så planterade min svärmor också dem , i skogsmark .
Nu har de spritt sig även till gräsmattan , där klipps de så de blir aldrig några blommor. Skulle nog säga att de blommar bäst på skogsmarken och är mest blad på på annan mark.
Hej
För att växter ska blomma , de behöver lite kväv på jorden för att kväv ger mycket grönskar och lite blommor, och de behöver tillräcklig sol , ibland kan man planterar dem i trång stället eller på platsen som har lite ljus så de känner sig hotat så de börjar blomma för att sina generationen försätta .
H:Bassam
Ja det där vet jag ju. Varför trodde jag att de skulle växa i en fuktig rabatt ? Svar: Jag tänkte inte alls och sedan glömde jag bort dem i några år. Jag ville se våren komma så jag grävde ner tussilago, vitsippor och liljekonvaljer precis utanför dörren. Apropå vårblommor vet någon av er var man kan få tag i blåsippor eller liknande, jag vet att de är fridlysta.
kerstin z5-6
09-07-2011, 08:20
[attachment=62574:DSC02327.jpg]
[attachment=62573:lj1u4cvi...5d1mqy9g.jpg]Robinsoniana
Undvik! Tussilago-visserligen är blommorna söta på våren, men har du tänkt på hur bladen som kommer efter blom ser ut-de är dessutom värsta ogräset o täcker eller kväver det mesta.Svår att få bort sen är den med.
Blåsippor , ja vitsippor med för den delen finns i en mängd odlade trädgårdsvarianter( namnsorter)
Vissa blåsippor kan vara mkt dyra.Men den vanliga Hepatica nobilis finns att köpa på de flesta välsorterade plantskolor under våren fa.
Den blå vitsippan Robinsoniana och den fylla vitsippan är jag väldigt förtjust i med
Härliga bilder ! Jag får nog åka en bit och hitta välsorterade plantskolor min son i Malmö ligger bra till. Beträffande tussilagon har jag speciialställen på vägen till brevlådan jag hade har tänkt mig. Tack i alla fall för omtanken sådana överraskningar vill jag helst inte ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.