tristie
Hej. I ett skuggigt hörn med 2-3 timmars förmiddagssol hade jag ett litet klent bestånd praktlysing i fjol som jag trodde skulle expandera denna sommar. Till min förfäran var de gröna skott som sköt upp i våras kirskål och inte praktlysing som jag hoppats. Nu har jag rensat bort kirsen och de rötter jag kommit åt utan att ta bort praktlysingen som inte verkar trivas lika bra som i fjol och är fula nertill, kanske har kirskålen konkurrerat ut den.
Nu ser det riktigt risigt ut och eftersom jag gärna vill ge praktlysingen en chans vill jag ha tips på någon perenn som kan fungera framför praktlysingen denna sommar och härda ut några år (jag antar att praktlysingen kommer ta över så småningom om den etablerar sig) . Tacksam för tips alltså!
Krolliljan
Kanske någon funkia smile.gif
tristie
CITAT (Krolliljan @ 02-07-2011, 14:19) *
Kanske någon funkia smile.gif

praklysing

Funkia har aldrig varit någon favorit men kanske det tål att funderas på. Funderar annars på kaukasisk förgätmigej. Kirskålen frodas fortfarande utanför staketet men det är fastighetsägarens område och jag vågar inte ge mig på den där. Måste nog vara nåt som kan hålla emot kirskålen.
zaaritha
Vår praktlysing växer på nord östra sidan av huset o sprider sej enormt!
Eva i Skåne
Jag har vintergröna framför ett jättebestånd av praktlysing. Numera får jag aldrig se vintergrönan blomma, men den finns där när praktlysingen är nedvissnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon