garden@illis.se
02-07-2011, 12:18
hej!
vår stjärnmagnolia (Merril) planterades för några år sen och hamnade mer eller mindre i en grop.
Skulle gärna vilja lägga på ett par dm jord till, tror ni det går? (och isåfall också sätta lite hasselört och thalia-narcisser...)
... man har ju hört att magnolior har ytliga kinkiga rötter, skulle den annars tolerera att man petar ner lite lökar och hasselörtar i befintlig jord?
vore intressant med kommentarer från er på forumet! :-)
bästa hälsningar, Karolina Friman
Huggorm
02-07-2011, 17:01
Att höja upp marknivån ett par decimeter är nog ingen höjdare. Att sätta lökar är däremot inga problem, men man får ju vara försiktig när man gräver. Helst gräva med fingrarna till och med, så man inte pressar en vass spade i trädrötterna.
Gunilla T
02-07-2011, 17:14
Håller nog med Huggornen...vill du höja jordnivån bör du nog gräva upp Magnolian först och passa på att jordförbättra med torv kanske? Det är säker inget problem att putta ner lite lökväxter.
Magnolian har väldigt ytliga rötter och det finns säkert skäl till varför den växer så. Fyller du på med jord hamnar rötterna för djupt - syrebrist?
Huggorm
02-07-2011, 17:32
Anledningen till att magnolia har så ytliga rötter, är att de anpassat sig till en speciell nisch i ekosystemet. De växer företrädelsevis på platser med väldigt mycket nederbörd under vegetationssäsongen. Det gör att de alltid har nog med vatten, och därför kan koncentrera rotsystemen ytligt i den extremt näringsrika mulljord som bildas av de enorma mängder löv som de träd som växer på dessa platser fäller varje år. Det gäller ju inte alla sorter, men exempelvis de japanska sorter som plantskolorna brukar sälja.
Gunilla T
02-07-2011, 19:50
CITAT (Huggorm @ 02-07-2011, 18:32)

Anledningen till att magnolia har så ytliga rötter, är att de anpassat sig till en speciell nisch i ekosystemet. De växer företrädelsevis på platser med väldigt mycket nederbörd under vegetationssäsongen. Det gör att de alltid har nog med vatten, och därför kan koncentrera rotsystemen ytligt i den extremt näringsrika mulljord som bildas av de enorma mängder löv som de träd som växer på dessa platser fäller varje år. Det gäller ju inte alla sorter, men exempelvis de japanska sorter som plantskolorna brukar sälja.
Ahaa...logiskt förstås

nu fick jag lära mig något nytt ! Tack Huggorm...
garden@illis.se
02-07-2011, 20:42
tack för era kommentarer! Jag gör som ni föreslår..! Har någon slags vision om att Narcisserna blommar samtidigt med magnolian, ett eko på marken liksom... :-) många hälsningar, Karro
Jan af Lisö
05-07-2011, 11:56
Om jag fattat det rätt så brukar magnoliaentusiasten Olaf Kalleberg i Norge fylla jord en bit upp på stammen på en del av magnolior. Det som händer sedan är att det kommer ut nya rötter direkt från stammen och därefter släpper grundstammen. Och vips, isf en ympad magnolia får han en som står på egna rötter, som han anser ger mycket bättre tillväxt och bättre skick på magnolian.
Om det funkar på Merril låter jag vara osagd. Likaså om det funkar på en äldre magnolia....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.