Katta
Ifjol flyttade jag några bitar kärleksört från en rabatt med vanlig trädgårdsjord och normalt trängsel med andra perenner. Till en ganska tom rabatt med betydligt torrare jord och grov sand på översta lagret.

Den rabbatten genomgår en förändring och som ett led i jordförbättrin har jag lagt på ett lager med grov sand/fint grus men låtit bli att blanda ner det så det funkar som ogrässkydd innan jag planterat ngt på ytorna.

Hur som hels, plantorna flyttades dit på sensommaren ifjol, mitt i blommningen.
De står helt själv på en flera meter stor yta. Idag har jag upptäckt fullt av små plantor som jag inte kan tro är ngt annat än mini-små kärleksörtplantor. Några är upp till 2 cm höga. Kollar man noga ser man lika många fler microskopiskt små plantor som är på väg också.

Har aldrig sett eller hört tidigare att de frösår sig sådär.
Ezereht
fast sand är jättebra för frön, och så bra jord under.
Gunilla T
Jodå, dom frösår sig, speciellt i sand.
vanjalarsa
Ibland blir man förvånad över vad som självsår sig...Jag har massor med självsådder av Rosenstav. Är det vanligt?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
Hos dej tydligen smile.gif Jag får dem inte att överleva en vinter ens..
Norrland
Har precis upptäckt samma sak hos mig. Att kärleksörten som jag flyttade förra sommaren har frösått sig med massor av små små pytteplantor. Visste inte att den kunde fröså sig själv.

Mvh Norrland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon