Full version: Clematisproblem
qaz
Jag har två clematis spaljerade på husets östra gavel. En Mme Julia Correvon och en Carmencita. Den sistnämnd får skador på blommorna, blombladen ser ut att vara avgnagda i kanterna och förkrympta. Den andra är också angripen men inte alls lika mycket. Någon som vet vad det kan vara.
Kan inte se några (o)djur med blotta ögat. Plantorna är fö friska och har god till växt.
Bassam
. Hej

De är mögla på grund att de lägga i överflodiga vatten ock det händer om de planerade i dåliga väldränerad jord, du kan göra förbättring till din jord
H:Bassam.
qaz
Nej mögel tror jag inte att det är. Sen jag skrev inlägget har jag tagit till förstoringsglas och dissekerat några skadade knoppar. Då hittar jag något man skulle kunna tro vara millimeterstora "ägg" inne i den outslagna knoppen och blommans inre del är sönderäten. Krossar man "ägget" är det vätskefyllt.
Allt tyder på att det är något slags djur/insekt det handlar om, men vad och hur bekämpar man det när det ligger inuti knoppen?
Gunilla T
Clematisbladstekeln troligen...det blir små gröna larver av äggen. Plocka allt du ser, så gör jag.
Finn Klematis
Hej!

Detta är något helt nytt,för mig. Jag har varit i kontakt med flera
klematis vänner. Ingen av dom vet vad detta är. Vi forskar vidare.
Det är inte klematisstekel, den lägger sina ägg på rankorna. Larverna
äter bladen. Den går nästan bara på klippgrupp 1. Aldrig på klippgrupp 3
om dom har klippts ner.

Finn
Bassam
Hej

Du kan ser om de ser så , det betyder att de attackerad från Trips , du kan goola på ( what looks like thrips eggs ) .

[attachment=62393:trips_1.jpg]
qaz
[attachment=62398:Klematis.JPG]

Hej

Här kommer lite mer fakta efter att ha skaffat lupp 15x förstoring.

Puppan? är ca 2 mm lång, spolformad, mörkt kopparfärgad/brun med 2 "Utskott" i vardera änden, randmönster med "mittbena".

Dissekerade även en 7 mm lång knopp som såg ngt deformerad ut och kunde konstatera att angreppet hade börjat genom skador på ståndarna. Tyckte mig kunna se ett embryo till varelse men det var mycket litet och förstoringen räckte inte till.

På en skadad blomkant tyckte jag att det fanns en luden krabat men det är små varelser så jag är inte säker

Se fö bild där jag skissat puppan som jag uppfattar den samt exempel på oskadad resp skadad blomma

//Göran
Memory
Hej,
Jag har samma problem med mina sena småblommande klematis. Vad kan man göra år det?

/Agneta
octachoron
Bilder på kryp i klematis finns på tråden http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...et=40&view=

OBS, jag skrev inte något i denna tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon