Full version: Är detta fläder?
marsa77
Vi var och köpte en buske häromdagen. säljare trodde det var fläder av den sort man kan göra saft av. busken hade stått i ett hörn i sin kruka och troligtvis missskötts vad det gäller vattentillgång. Vi är osäkra på om vi verkligen fått en fläder eller vad det är som vi egentligen har köpt. Någon kanske känner igen växten på bilderna. Blommorna är mest i knopp men en del har börjat slå ut. Lite svagt rosa ton kan man i en del blomklasar. Busken är ca 35 cm hög.

Namnlös2.jpg

Namnlös.jpg

Olle A
Nej, det är inte fläder. Den har fingrade blad och plattare blomställningar. Vad det är vet jag inte.

Olle
Aqvakul
Spontant: Snarare en kornell än en fläder..
Eva 33c
Håller med, inte fläder. Men finns det korneller som inte blommat än?
Skulle det kunna vara hydrangea paniculata, syrenhortensia, eller nåt liknande?
marsa77
Tack för era snabba svar. Fläder verkar det inte vara. Jag ska gräva upp busken och plantera den i ett hörn i trädgården så får det visa sig vad det blir. Eftersom jag vill ha fläder så ska jag istället bege mig till en komis i morgon och försöka gräva upp ett rotskott eller två samt klippa till några sticklingar.

Bra forum det här. Tack igen alla som svarat (=
zaaritha
Vad var det för säljare--som ej visste vad det var??
Peztis
CITAT (zaaritha @ 02-07-2011, 20:28) *
Vad var det för säljare--som ej visste vad det var??

Hoppas att det inte var på ngn handelsträdgård du köpte det! Då ska du verkligen reklamera.
Och så klart, välkommen till Odla! Visst är här fantastiskt med alla kunniga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon