Davidoff
02-07-2011, 17:52
Köpte en lime på en halvmeter i en knappt 20 cm kruka och frågade om man borde byta. "Nej, dom trivs bättre i små krukor". Ok, jag planterade om i en lika stor lerkruka. Har en citron också. Gäller samma där? Eller har ni helt andra uppfattningar? Och generellt, vad är problemet med för STOR kruka?
Hoppas ni ventilerar er erfarenhet och era tankar! :-)
Alexander-VG-zon3
02-07-2011, 18:33
Har man stor kruka direkt och växten inte är väl rotad kan det bli svårare med vattningen, det sägs att dom kan ge frukt bättre i små krukor, även om jag inte har märkt det.
Citrusar har ganska rejäla rötter med åldern och fyller ut snabbt om dom trivs, jag planterar alltid om mina i större. Tills man inte kn öka mer så kan man bara ta och byta ut överta lagret med ny jord.
Öka båda med en kruka i 3-6cm hade jag gjort nu först. Nästa år om rötterna fyllt krukan (det växer ut över allt) så öka igen eller när du märker att det behövs. Annars behöver man inte plantera om citrusar varje år, då stör man dom bara för mycket i onödan.
Davidoff
02-07-2011, 20:00
Ok. Men varför planterar man inte i en stor direkt?
Alexander-VG-zon3
02-07-2011, 20:11
Håller man koll på vattningen kan man plantera om direkt i större, annars kan det vara lättare att plantera om efterhand som växten växer.
Davidoff
02-07-2011, 20:36
Varför ska man hålla koll på vattningen?
Alexander-VG-zon3
03-07-2011, 11:57
En liten rotklump i en stor kruka med massor av jord, är det lättare att både glömma vattna och att övervattna. Det är såklart också bra att försöka dela upp ev rotsnurr vid omplantering så dom nya rötterna kan lätt växa ut i den nya jorden.
Davidoff
03-07-2011, 17:54
Så förutom lite känsligare för vattning, så finns inga nackdelar? Då tänker nog ja (bekväm som jag är) satsa på en större kruka från början, speciellt som jag har många fler snygga stora krukor än mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.