Full version: flytta jasminbuske?
katjan
Hej - jag har på tomten (Blekinge) en mycket stor och gammal jasmin och skulle nu vilja ta en del av denna och flytta till ett annat ställe i trädgården. Hur ska jag göra? Och när?
Bassam
Hej

Det är bättre om du tag sticklingar av den eller du kan böja ner några grenar och lägga sten över dem på punkten som gren konakta med mark efter de får rötter kan du klippa dem och plantera., den ger bra resultaten med Jasmin.

H:Bassam
mamamaggan
Förmodligen menar du schersmin , jasmin är en krukväxt .

Har flyttat en sådan buske en gång men resultatet blev inte så bra.

Vet att vi haft detta ämne upp förut , försök att söka här på Odla så är jag säker på att du hittar svar.
Alexander-VG-zon3
Vad är det för buske du har ? är det en Jasminum nudiflorum - Vinterjasmin eller en Philadelphus spp - Schersmin
Peztis
Om det är en schersmin så går det att flytta den men precis som med alla större växter tar det lite tid och planering.

Om du nu i år börjar gräva runt den och skär av rötterna sidledes så bör du nästa år kunna gräva av under och flytta den till det nya stället.

Tänk dock på att du behöver fortfarande en stor jordklump med så det blir ett stort och tungt jobb. Samt att du nästa år måste vara ordentlig med vattningen på det nya stället.

Min bror har gjort på detta sätt med stor framgång.
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 03-07-2011, 21:16) *
Om det är en schersmin så går det att flytta den men precis som med alla större växter tar det lite tid och planering.

Om du nu i år börjar gräva runt den och skär av rötterna sidledes så bör du nästa år kunna gräva av under och flytta den till det nya stället.

Tänk dock på att du behöver fortfarande en stor jordklump med så det blir ett stort och tungt jobb. Samt att du nästa år måste vara ordentlig med vattningen på det nya stället.

Min bror har gjort på detta sätt med stor framgång.

Rotbeskär du nu, så kan du flytta den i oktober eller tidigt i vår...
katjan
Tack för alla svar - då börjar jag planera för denna flytt redan nu.
Bassam
Hej

Du kan flytta nu med stor jordklump men du ska ordna vattna bra för att växt förlorar många sug rötter under flyttning så du behöver beskära den före plantering och duscha mycket efter plantering och du ska ge växt bra vatten första 3 till 4 veckor efter plantering.

lycka till

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 04-07-2011, 00:48) *
Hej

Du kan flytta nu med stor jordklump men du ska ordna vattna bra för att växt förlorar många sug rötter under flyttning så du behöver beskära den före plantering och duscha mycket efter plantering och du ska ge växt bra vatten första 3 till 4 veckor efter plantering.

lycka till

Avråder från att flytta den nu!
malcolm
CITAT (Bassam @ 04-07-2011, 00:48) *
Hej

lycka till

Schersmin skall inte beskäras heller.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 04-07-2011, 07:11) *
Schersmin skall inte beskäras heller.

Äldre grenar skärs gärna ner vid flytten, för att kompensera för förlorad rotmassa..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon