sockersmula
02-07-2011, 21:59
Jag har en ganska hög vägg jag vill plantera en klätterväxt mot. Tankarna går till en pipranka, men jag har även kikat på blåregn, som möjligtvis (om än tveksamt...) skulle kunna klara min växtzon som är 5 (Norrbottenskusten).
Överallt läser man om att piprankan är så seg i starten, men vad innebär det egentligen? Jag har ingen lust att vänta i typ 10 år innan jag har en härlig växt. Och vad är skillnaden på en "äkta" och en koreansk pipranka? Hur bred väggyta behöver de? Jag har bara en dryg meter att avvara. Läget är dessutom ganska soligt. Klarar de det, eller måste de ha skugga?
Många frågor, nybörjare som jag är *s* Tacksam för tips och råd!
// Jenny
Hej
Jag ska skicka några informationen :
1 Höjd 5-6 m .
2 Zon 1-5 .
3 Beskärning under Jas period.
4 Jord : näring rik - mullrik - väldränerad., plantering jord .
5 de behöver vattna bra
6 blomning juni juli .
7 inte vintergrön.
8 solig plats.
H:Bassam
Gunilla T
03-07-2011, 08:00
Aristolochia macrophylla - pipranka härstammar från nordamerika. Den är långsamväxande i starten, en till två säsonger innan den sätter fart ordentligt. Den föredrar en skuggigare miljö men mullrik, fuktig och näringsrik jord. Den blir rejält stor om den trivs så 1m låter väldigt lite tycker jag. Den kan frysa ner ibland här i zon 2 - 3 och får då börja från början igen. Ingen beskärning krävs...
Den koreanska piprankan skiljer sig en del från macrophylla - här kan du läsa om den;
http://www.eplanta.se/Customer/Egreen/file...riensis%20c.pdf
sockersmula
04-07-2011, 22:56
Tack för svar :-)
Kanske den koreanska varianten egentligen skulle passa bättre, dels för att den verkar mer starkväxande och kanske klarar solen bättre? Och min vägg är nog 1,5 meter iaf, och om det behövs kan den få växa över hörnet. Tror det skulle bli jättefint.
Men kan någon berätta för mig vad som menas med "korklister"?
Huggorm
07-07-2011, 19:27
Korklister är åsar av korkliknande material som vissa växter får på barken. Som om de hade tjock, korkaktig bark, men den finns bara i tunna ränder uppför stammen eller utför grenar.
Är inte pipranka sådan att den blir hög men smal? Sedan tror jag solen är ett mindre problem för en skuggföredragande växt desto högre zonen är. När man närmar sig zongränsen kanske till och med ett soligt läge är nödvändigt, för att förlänga säsongen. En annan klätterväxt som sägs föredra skugga är ju klätterhortensia, och jag kör varje dag förbi ett jätteexemplar som glatt täcker en södervänd bergsvägg. Den lär ha det både varmt och soligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.