garden@illis.se
Känner ni till några vackra fyllda vita eller rosa rosor som pallar offentliga miljöer? Jag tenderar att glömma bort framför allt bevattning - brukar dock komma ihåg att gödsla. Läste någonstans ett tips om att söka bland sorter som används i offentliga miljöer, de har ju ofta (?) ingen omsorg alls.

Bor i ett falurött hus med vita knutar. Några idéer? Trött på att misslyckas.

Zon 2.

bästa hälsningar, Karolina Friman
Ezereht
Du borde satsa på rugosa eller rugosahybrider då tycker jag, dom är mest lättskötta. En fin vit halvfylld är Schneekoppe. Sen brukar Kajsa prata varmt om en ros som heter Wild edric. Rosarie de L' hay tycker jag verkar fin också. Finns säkert många fina smile.gif

Mot rött tycker jag gult är väldigt fint. Det finns en myskros som heter Ghislaine de feligonde, börjar aprikosfärgad och bleknar mot vitt/blekrosa. Den är bara såååååå fin. Kanske inte lika kraftig som rugosahybrider, men ädnå rätt robust tycker jag. Fördelen mot för dom ovan är att den har väldigt lite taggar.

Sen behöver alla rosor mycket vatten medan dom etablerar sig. Därför om man är bekväm är det bra att plantera på hösten när det oftast regnar ganska mycket. När dom väl har etablerat sig klarar dom torka bättre, men inte veckor i sträck, om du vill ha fina blommor också.
garden@illis.se
tack för tipsen - håller med om Feligonde! :-)

//Karro
Kajsa
Tar några som är tuffa, tänkte vita kunde vara fint mot röda huset.

Henry Hudson, Kanada, klarar sandiga torra lägen, blommar om, ca 1.5 m. Älsklingsros !

Mme Hardy, gammaldags ros som blommar en ggn, ljuvliga blommor med ett grönt öga. blir ca 1.5 m och zon 5, stark doft.

Hebe´s Lip, gammaldags Damascena ros som ovan, ca 1.20, god doft, zon 4, blommar en ggn.

Aimable Amie, Gallica ros som blir 1.5 m, rosa/vit med stark doft, zon 5, blommar en ggn.

Souvenir de Philémon Cochet, Rugosa ros ca 1.5 m, stark doft, stora blommor men tål inte regn, men blommar hela sommaren, zon 7.

Titta runt i mina album där finns många andra
garden@illis.se
Kajsa! Tack för fina tips - de ser ju underbara ut! tack för att du tog dig besväret med bilderna ocskå... :-) //Karro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon