|
mamamaggan
02-07-2011, 22:52
Någon här som provat ? Fick tips i dag när jag var och handlade lite växter . Pratade med en som jobbade i plantskolan och hon sa att det skulle kunna funka.
Sockblommans rötter är kraftiga och skulle då dämpa kirskålens tillväxt genom att deras rötter inte skulle kunna växa till sig lika mycket.
Sant ? Osant ? Möjligt ?
malarmaster
03-07-2011, 08:09
trams,sockblommor har ingen chans mot kirs.om inte annat så skuggar de ut sockblomman.är det så mycket kirskål i rabatten att den tagit över så det enda som kan överleva är sådant som är högre än kirsen.har själv en del av tomten/skogsparti med kirs o det enda som klarat sig där av perenner är pioner,gammaldags höga rosor samt en växt som faktiskt tränger ut kirsen,parkslide.men den är ju lika invasiv som kirsen på fel ställe.randgräs klarar sig länge också. ulf
Gunilla T
03-07-2011, 08:14
Nej, sockblomman kan aldrig tränga ut kirskålen. Om det nu finns något som kan konkurrera, vilket jag inte tror, så blir den växten ett lika stort problem i så fall.
varghem
03-07-2011, 09:12
Fast å andra sidan så har jag både kirskål och sockblomma i min rabatt och där sockblomman är är ingen kirskål
mamamaggan
03-07-2011, 12:11
Värt att prova och sätta sockblomma då Varghem ?
Hade du någon kirskål där du planterade sockblomma ?
Senast jag var på plantskolan frågade jag just om det fanns något (marktäckare) som kunde ta över kirskålen! nääpp så han, tyvärr det finns INGET att sätta som tar över kirsen  . Så om du lyckas med något så är vi nog många som gärna blir tipsade om vad du lyckas med.
Hej
man kan täcka jorden och spreja de på vatten som blandad med mycket salt, det kan man göra flera gångar, för att höja salt procent i vatten man kan blanda salt i varmt vatten .
Obs
Salt ska gå inne i hela växte blad o stam och rötter på grund att salt i vatten mera än salt i växter så hela växter ska dö .
H:Bassam
Aqvakul
04-07-2011, 05:57
CITAT (Bassam @ 04-07-2011, 03:51)  Hej
man kan täcka jorden och spreja de på vatten som blandad med mycket salt, det kan man göra flera gångar, för att höja salt procent i vatten man kan blanda salt i varmt vatten .
Obs
Salt ska gå inne i hela växte blad o stam och rötter på grund att salt i vatten mera än salt i växter så hela växter ska dö . H:Bassam Saltet förgiftar jorden, dessutom handlade tråden inte om kemisk bekämpning...
Katarina Odla.nu
04-07-2011, 07:38
Jag har också svårt att tro att sockblomman kan tränga undan kirskål som redan invaderat. Däremot kan sockblomma säkert stå emot kirskålen ganska bra om den är först på plats. Sockblomma bli så otroligt tät, se bild.
Jag hjälpte en gång en kompis att bekämpa kirskål. Vi gav upp till slut och jag bestämde att jorden skulle täckas med markduk och ligga så i två år (vilket hjälpte, nu, tre år senare odlar hon grönsaker där). Markduken räckte dock inte riktigt hela vägen, ett par kvadratmeter låg fortfarande öppen och full med kirskål. Där slängde vi i stället på jordsäckar där, två ovanpå varandra för säkerhets skull. Efter några veckor växte det ut kirskål ur den översta jordsäcken...
Solong/Katarina
CITAT (Katarina Odla.nu @ 04-07-2011, 08:38)  Jag har också svårt att tro att sockblomman kan tränga undan kirskål som redan invaderat. Däremot kan sockblomma säkert stå emot kirskålen ganska bra om den är först på plats. Sockblomma bli så otroligt tät, se bild.
Jag hjälpte en gång en kompis att bekämpa kirskål. Vi gav upp till slut och jag bestämde att jorden skulle täckas med markduk och ligga så i två år (vilket hjälpte, nu, tre år senare odlar hon grönsaker där). Markduken räckte dock inte riktigt hela vägen, ett par kvadratmeter låg fortfarande öppen och full med kirskål. Där slängde vi i stället på jordsäckar där, två ovanpå varandra för säkerhets skull. Efter några veckor växte det ut kirskål ur den översta jordsäcken...
Solong/Katarina Helt otroligt!! Men det säger ju en del om vilka"krafter" det är vi har att göra med:-D
octachoron
04-07-2011, 10:56
Fick lära mig i Enköping att sockblomma bildar så kompakt rotsystem att de inte går att kombinera med lökväxter. Efter ett tag så stoppar sockblomman lökarna från att komma upp.
Gossen Ruda
04-07-2011, 12:08
Då är sockblomman kanske en tänkbar kandidat men det är något helt annat att stoppa kirskål respektive lökar. En tät gräsmatta stoppar påskliljor, jag har erfrenhet av detta, men det är ingen match för kirskål. Rötterna har en enorm förmåga att knö sig in. Inte bara kirsen, när min brorsa odlade potatis på en lott där kvickroten härjade hittade vi en potatis där en utlöpare från kvickroten vuxit rätt igenom en potatis.
varghem
04-07-2011, 12:43
CITAT (mamamaggan @ 03-07-2011, 13:11)  Värt att prova och sätta sockblomma då Varghem ?
Hade du någon kirskål där du planterade sockblomma ? jo kirskålen var där, grävde undan lite rötter innan jag satte sockblomman och där har inte kommit nåt nytt... däremot en bit ifrån
officinalis
04-07-2011, 16:59
Konkurrera ut är tveksamt. De kan dock växa sida vid sida utan att det blir några problem vad jag sett.
CITAT (Katarina Odla.nu @ 04-07-2011, 08:38)  ...Där slängde vi i stället på jordsäckar där, två ovanpå varandra för säkerhets skull. Efter några veckor växte det ut kirskål ur den översta jordsäcken... Och jag har en hög med kross på gräsmattan som det tränger igenom. Ni kanske skulle ha grundat med en dubbel- eller trippelvikt markduk?
Jag har ett test på gång, egentligen helt omedvetet.
Förra året klippte jag ur en stor schersmin och då syntes jorden under väldigt mycket. I jorden växte en del kirskål som jag rensade ur. I den nu kala jorden planterade jag en tuva sockenblomma och en tuva vintergröna, utan större tanke faktiskt.
Kirskålen har ju givetvis fortsatt att dyka upp men faktum är att där jag satte sockenblomman, som nu blivit en rejäl rugge, dör växer inte kirskålen, den håller sig en bit utanför.
Vintergrönan däremot, där sticker det upp kirskål, om än mindre.
Vi får väl se om ett par år vad som vinner. Nu knipsar jag all kirskål som dyker upp så det minskar nog kraften på kirsen, men den är ju väldigt envis.
Sockenblomman jag tog av den växer på ett väldigt torrt ställe med mager jord, så den lilla tuva jag tog fick nog kalas där under busken.
Helén
mamamaggan
04-07-2011, 21:38
CITAT (varghem @ 04-07-2011, 13:43)  jo kirskålen var där, grävde undan lite rötter innan jag satte sockblomman och där har inte kommit nåt nytt... däremot en bit ifrån Inköpa sockblomma blir alltså nästa sak att göra när det gäller trädgården. Låter intressant HelénE , gör det ännu mer värt att prova.
Jag har provat röd sockblomma mot kirskål! Köpte för elva år sedan 25 plantor av sockblomma, rensade och grävde bort all kirskål jag hittade inom ett område som i övrigt omgavs av gräsmatta. Planterade sockblommorna och kände mig nöjd med mig själv. Rensade sedan bort all kirskål som kom upp varje år. I dag, elva år senare, leder kirskålen stort. Så fort jag inte är där och rensar tar den över. Tyvärr. Men sockblomman är annars en extremt trevlig växt, värd att odla ändå! På ett annat ställe i trädgården har problemet fått en oväntad lösning: Där det förut var ett hav av kirskål växer nu plötsligt örnbräken, och den kväver allt, inklusive kirskålen. Den kom dit av sig själv och spred sig snabbt. Väldigt fint, passar bra på min tomt som angränsar till skogen. Örnbräken: http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia...ri/pteraqu.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|