Gossen Ruda
03-07-2011, 10:17
Denna perenn har jag haft så länge att namnet fallit i glömska men jag har googlat fram till att det måste vara Koreaklocka. Stämmer det? Den har spritt sig lite så jag passar också på att fråga om den sprider sig med frö eller utlöpare?
[attachment=62335:klocka.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
03-07-2011, 10:30
Tycker det ser ut som Prickklocka - Campanula punctata och den sprider sig enormt med utlöpare.
Eller Ullung-klocka (
Campanula takesimana). Den heter "Korean bellflower" på engelska. Jag vet inte hur man ser skillnad på
punctata och
takesimana, de förefaller mycket lika att döma av foton på nätet.
Gossen Ruda
03-07-2011, 12:48
Svar till Helen.
Hmm, kan så vara. Den ser ju lite mer lika ut på bilder fast namnet får ingen klocka att ringa som koreaklocka gjorde. Den är prickig på insidan om det kan vara till någon vägvisning. Den har i stort sett hållit sig lugn i ca 10 år, det var först i år jag såg att den spridit sig.
Eva i Skåne
03-07-2011, 20:58
Prickig på insidan är min prickklocka som jag tycker är väldigt lik din. Den poppar upp lite var den själv vill i rabatten, men fin är den. klockorna är ca 6cm långa.
[attachment=62365:033_rosa...ckklocka.JPG]
Gossen Ruda
03-07-2011, 21:21
Prickklocka är det nog men det var definitivt inte det namnet på den när jag köpte. Inte första gången man får fel blomma eller fel namn och säkert inte den sista heller.

Tack alla.
Eva 33c
04-07-2011, 07:12
Prickklockan har jag sen länge i trädgården och sen förra året har jag också koreaklockan (c. takesimana). Precis som du har jag undrat över skillnaden. Jag har tyvärr inte fått se blommorna på koreaklockan än då rådjuren systematiskt betat av dem. Den skillnad jag kan se på mina plantor är att koreaklockans blad är vackrare, lite blanka och större, än prickklockans. Jag har läst att många använder den som marktäckare för skuggiga lägen och tom klipper av blommorna. Prickklockans blad är mindre och mattare hos mig. Når de kommer på våren tror jag alltid att "nu har knölklockan invaderat en rabatt till".
Helen i Piteå Zon 5
04-07-2011, 15:29
ja, det är svårt att se skillnaden så visst kan det även vara Campanula takesimana
Gossen Ruda
05-07-2011, 08:57
Eftersom jag blivit nyfiken vände jag mig till professor Arne Anderberg som administrerar Den virtuella floran. Det borde finnas artbeskrivningar tillgängliga och det fanns. Han skall skicka mig en bestämningsnyckel för en del arter i släktet Campanula, 57 st, så får vi se vad det ger. Det kan ju vara en korsning också. Jag återkommer.
Gossen Ruda
12-07-2011, 16:40
Vi började bestämningen i en annan tråd men här kommer utdrag ur nyckeln och artbeskrivningen.

Som trädgårdsägare fokuserar man ofta på blommorna men här är botanikernas beskrivning. Blommor förändras ofta under odlingens gång, framför allt färgmässigt. man kan ibland bli lite tokig på systematikernas långa meningar med mängder med komma men det får man ta.
Av blomman verkar det som om det är takesimana du har då. Hur hög är den?
Gossen Ruda
12-07-2011, 17:24
50-60 cm. Jo, det verkar vara takesimana men jag får kolla bättre när jag åker ut till stugan nästa gång.
Gossen Ruda
16-07-2011, 11:17
Tur att jag la ut nyckeln här för givetvis glömde jag papperen hemma. Jo, det måste vara takesimana. Höjden framför allt, den högsta är 90 cm, men även det andra stämmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.