Full version: En bra grässax?
Fågelvägen
Jag provade en liten Fiskars grässax, avsedd för kantklippning där gräsklipparen inte kommer åt. Jag lämnade tillbaka saxen efter att ha provat lite. Den verkade skranglig, som om delarna inte skulle hålla ihop någon längre tid. Saxen var vridbar 360 grader, en onödig finess i mitt fall.

Gardena har flera modeller, också batteridrivna. Också Bosch har liknande verktyg. Hos oss är det inte bara gräs, utan också kraftigare växter (trädgårdsnattviol t.ex.) som behöver klippas.
Snälla, hjälp mig med tips och berätta vad ni är nöjda (eller missnöjda) med!
varghem
gräskanten och lite tunt sly tar jag med trimmern, handen orkar inte klippa kilometervis med gräskant
Fågelvägen
Visst, det går fint med trimmern där det inte är så noga. Vissa självsådda fröplantor vill jag akta, där ville jag klippa för hand.
fridsbacka
själv använder jag grästrimmer alt handen =) el trimmern funkar bra på mindre ytor men handen funkar alltid , kör växel vis rycka vila . har själv kollat på saxar men neee inget för mig =) trivs på alla 4 haha
MissLeia
Nu efterfrågades dock tips om grässax och jag sätter mig och tittar efter tips jag med. Insett att trimmern förstör mer än den tillför på många ställen och handdragande blir jag galen på. Köpte en billig grässax på ÖB men den är värdelös till 99% av tiden. Den övriga procenten är dock med ett fantastiskt resultat så jag vill uppgradera.
Gröna mormor
Om du skall få ett riktigt bra trädgårdsredskap för det ändamålet, får du bege dig till England. Där köpte jag min långskaftade kantsax som är perfekt inte bara för gräskantklippning men även för att hålla vintergrönan och andra perenner "på plats". Kanske skulle man kunna fråga hos en seriös handelsträdgård om de kan tänka sig importera från England?
Fågelvägen
Tack för alla svar hittills! Klippbehoven tycks växla en hel del. Vi har inga gräsmattor, så kilometervis med kantklippning blir det inte fråga om.
Jag var säkert otydlig: kortskaftat skulle redskapet vara, för att jag ska kunna se vad jag klipper. Typ nagelsax, fast för trädgårdsbruk!
Mera tips help.gif

PS Jag har bra glasögon.
EKLO
Jag använder den där fiskarssaxen som du ratade - den har hållit fint i fyra år, men jag förstår vad du menar med känslan av skranglinghet. Nåväl, den gör det möjligt för mig att klippa nära mina grönsakgrödor, och runt kanterna av vissa rabatter - det för funkar den utmärkt faktiskt.
Fågelvägen
EKLO, fint att din Fiskarssax hållit så bra! Jag köpte sedan en Gardena Classic, enklaste modellen, med 25 års garanti. En granne hade en sådan sedan flera år och var väldigt nöjd med den.

Gröna mormor, förresten, man kan säkert beställa fina engelska redskap på nätet också? Fast helst vill man ju avnjuta dem i en butik först.
kerstin z5-6
Accu Sax ClassicCut har jag -laddningsbatteridriven.<<mkt nöjd med den till samma som du vill ha den till.<Fungarar även för trimmning av småbuskar som berberis med mera
Fågelvägen
Kerstin, är den också en Gardena? Tack för tipset! En sådan vill jag köpa när handen tröttnar smile.gif
Gartner50
Köp en bensindriven trimmer Tanaka (uppköpta o heter ngt annat idag - gissar Hitachi eller köp ev. en Husqvarna- med böjda skaft). Skaffa sen en Oregon 3mm´s fyrkantig tråd så är din lycka gjord o ogräs i stenpartier o fogar kommer att hata dig. Gräskanter tar du med vänster hand o.s.v. Kostar dig ca 2,5-3000 kr i investering o ingen granne har ngt liknande. Skippa nya bilen eller den dyra semestern o köp ordentliga verktyg till din trädgård.
/Claes
Fågelvägen
"o ingen granne har ngt liknande." Skojar du Claes?

Vi har redan en bensindriven trimmer. OCH en senare köpt elektrisk. Nu var det det finstilta ogräset det handlade om - och t.ex. fröplantor av Lavandula, Dianthus, Phlox, Thymus som jag vill ha kvar.
kerstin z5-6
ja det är en gardena -jag är helnöjd med den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon