Full version: <Svärmors bandrosett
nickolill
Jag har tittat i blomsteraffärer efter Svärmors bandrosett, som var vanliga förr. Då var de vanliga på våra fönsterbrädor och det var inga problem att tigga åt sig ett skott. Men nu ser man dem inte längre.
De kanske är lite tråkiga men jag skulle vilja ha tag på ett exemplar.
Är det någon som har sett eller som vet var man kan hitta dem vore jag tacksam.
Emily
Är det samma som en svärmors tunga? Det har jag en! Har sett exemplar på ICA och Granngården också.
teo
Svärmors bandrosett är en annan art av Sansevieria (S. hahni) som ser ungerfär likan dan ut som svärmors tunga (S. trifasciata) men blir mycket mindre.
evaisa
Menar du den helgröna?

Jag har ingen sådan men kommer nog att få skott på de andra bandrosetterna (sansevieria trifasciata hahnii) med tiden. Bandrosetterna växer ju snyggare än svärmorstungorna. De får låga rosetter med många blad i varje medan tungorna får höga blad, 2-3 på varje skott.

Det verkar som att butikerna tar in sansevierior tidigt på vårvintern när de andra krukväxterna är svåra att transportera. Så spana efter dem i jan-mars.
teo
Trädgårds-Paletten i Malmö har sådana, både rent gröna och variegerade (+ en del andra mer ovanliga Sansevieria) kunde jag konstatera vid ett besök i dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon