tavvas
Jag har sedan några veckor tillbaka, fullt med småflugor på gurkorna i växthuset. De ser ut som bananflugor. Jag har provat med burkar med vinäger som brukar vara bra till bananflugor, men inte en enda har hoppat i burkarna.
De sitter främst på gurkbladens undersida. Inte på några andra växter. Har nåp+gon ett tips om hur jag skall få bort dem. jag har också såpsprutat utan resultat.

//Brita
Motti
Du kan pröva en del såpa en del rödsprit till en liter vatten ,spruta i två omgångar.Det finns Ekologiska besprutningsmedel på Granngården som biter på de flesta flygfän .Fick själv tips om att plantera Tagetes bland tomater gurka och annat verkar som det hjälper här ,jag hade problem med vita flygare köppte medel på Granngården och sprutade med och planterade Tagetes och det hjälpte !
Bassam
Hej

Jag tycker om man köper elektrisk insekter dödare och hänga den på området , och du kan öppna den under kvällen till morgonen , det är fungera bra hos mig.

H:Bassam

Anja Danmark
De små fluer skader ikke planterne - de kan kun gøre skade på helt små planter.

Så du behøver ikke gøre noget ved dem, men hvis du vil reducere deres antal, kan du hænge gule fangplader op - de kan f.eks. købes hos Willab Garden...

De trives i fugtig jord, så hvis du har mulighed for at holde jordoverfladen tør, vil der ikke være så mange af dem.

mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon