HelenaLJ
03-07-2011, 17:08
Jag har en amaryllis från i julas som står i sin kruka, men nu tänkte jag plantera den i rabatten. Hur djupt ska löken grävas ner? Ska den vara precis som i krukan så att en bit är ovanför jordytan eller ska hela löken ner i marken och i så fall hur djupt?
Alexander-VG-zon3
03-07-2011, 17:20
Har du mycket sniglar i din trädgård ? dom kan äta upp löken, jag har kvar mina i krukor, tar ut efter att frosten är förbi och sätts sedan i ett soligt och varmt läge. Har dom blad när dom tas ut så avhärda först.
HelenaLJ
04-07-2011, 10:02
Nej, jag har inte mycket sniglar i år. Det var bra att få reda på att sniglar kan äta upp löken för det hade jag ingen aning om.
ingrid fuxwall
04-07-2011, 21:52
Tack för påminnelsen, ska gå och bära ut mina på en gång - nu står de ute, hoppas några klarar överlever vanvården
mamamaggan
05-07-2011, 03:15
Gräver alltid ner mina utan kruka vid sommarstugan. De får stå lite halvsoligt och jag gräver inte ner dem mer än som det stått i krukan.
Glöm bara inte att ta in dem innan frosten .
Förresten så vill de ha gödning varje vecka så länge de har gröna blad , det är då löken tar åt sig näring har jag fått lära mig.
Jag har mina i ganska skuggigt läge tillsammans med utblommade phalenopsisar.
De får friskt med näring och vatten, och har kommit med massor av grönska. Lökarna har jäst upp rejält också.
Det där med sniglar tror jag stämmer, så det är nog bäst att låta dem stå i krukan.
Ska bli spännande att se hur det går.
niggle
Första gången jag skulle spara mina amaryllis, så läste jag att de gärna står utomhus i skuggan på sommaren, så jag planterade dem i en rabatt. Efter några dagar upptäckte jag att sniglarna ätit en hel del av löken och så djupt att jag fick kassera dem.
Numera har jag dem i växthuset platerade i en jättekruka (jag har 12 lökar + en del bebislökar). Förra året blommade 2 av dem och det var trevligt att ha en pampig amaryllis mitt i sommaren!
Fågelvägen
06-07-2011, 11:25
Också om amaryllisarna står i sin kruka så blir de ju snigelätna. Ingen konst för en rask snigel att klättra över krukkanten och sätta i sig alla bladen.
kerstinh
02-09-2011, 09:52
Jag har grävt ner en amaryllis i rabatten i våras. Hade hört att den ska ha gröna blad, men nu under sommaren har de försvunnit helt. Innebär det att löken har dött eller är det lönt att vända halva rabatten och leta efter löken att ta in i höst?
Hej
Lökar toppar ska bli bara över jord yta .
H:Bassam
mamamaggan
02-09-2011, 18:51
CITAT (kerstinh @ 02-09-2011, 10:52)

Jag har grävt ner en amaryllis i rabatten i våras. Hade hört att den ska ha gröna blad, men nu under sommaren har de försvunnit helt. Innebär det att löken har dött eller är det lönt att vända halva rabatten och leta efter löken att ta in i höst?
Leta du reda på löken och ta in den och sätt i kruka. Den ska stå lite svalt och inte vattnas nu. 7 - 8 veckor innan jul kan du börja vattna och ställa den i vanlig rumstemp så hinner den få blommor till jul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.