Full version: Överraskning idag
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Såg idag att Isörten börjat blomma, har inte kollat så mycket så det blev en överraskning att se Härliga färger.
[attachment=62354:DSC00216.jpg]

närmre, gillar färgen på deras pollen.
Camelian
Åh, vad bedårande blomning! Du, det blir väl svårt att äta upp den...
Eva i Skåne
Söta blommor!
Jag hade gissat på doroteablommor om jag bara fått se bilden wink.gif
Biggan_
Men visst är det väl Doroteablommor! Låga och bara utslagna när solen skiner!
kerstin z5-6
nej det är isört
Gunilla T
Men så vackert flaxss - en helt ny bekantskap för mig!
*Stintan*
Doroteablomma är väl också en isörtsväxt. Finns ju flera arter i isörtsfamiljen.
Alba
Såå vacker. Är den flerårig`?
Dorotea är väl 1-årig ..........reoe jag.
kerstin z5-6
[attachment=62389:delosper...cooperii.jpg]
Har du testat denna Flaxxs ? den går att övervintra ute tom här, vissa vintrar
Delosperma cooperii
Alexander-VG-zon3
CITAT (Camelian @ 03-07-2011, 19:42) *
Åh, vad bedårande blomning! Du, det blir väl svårt att äta upp den...

Jag har smakat den inte så god, jag köpte också ''grönsaks'' isört men glömde helt bort att så den ,Mesembryanthemum crystallinum trodde faktisk första att detta var den man äter men när jag såg blommorna var det den jag glömde att så. Men den passar lika bra på odlingslotten denna med giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 03-07-2011, 22:16) *
Söta blommor!
Jag hade gissat på doroteablommor om jag bara fått se bilden wink.gif

CITAT (Biggan_ @ 03-07-2011, 23:29) *
Men visst är det väl Doroteablommor! Låga och bara utslagna när solen skiner!

CITAT (*Stintan* @ 04-07-2011, 10:54) *
Doroteablomma är väl också en isörtsväxt. Finns ju flera arter i isörtsfamiljen.

Jag köpte också dessa tidigt i våras, men förpackning med doroteablomma är osådd, får bli nästa år. Dessa fröna antar jag är dom jag köpte från netto, har för mig där stod Isört - Mesembryanthemum och nånting mer. Annars är det ju likt doroteablommor, likanr blommorna från min osådda doroteablomma.

CITAT (Alba @ 04-07-2011, 11:28) *
Såå vacker. Är den flerårig`?
Dorotea är väl 1-årig ..........reoe jag.

Tack, jag tror den är ettårig, det är väl en sen som gror efter regn och sedan blommar upp och sätter frön som ligger till nästa regnperiod/tillväxtperiod. Finns förvildad på flera platser i Medelhavsområdet och i USA och även utspridd i övriga Afrika.

CITAT (Gunilla T @ 04-07-2011, 09:34) *
Men så vackert flaxss - en helt ny bekantskap för mig!

Tack, den är väldigt lätta och lätta att så du får testa.

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2011, 11:59) *
[attachment=62389:delosper...cooperii.jpg]
Har du testat denna Flaxxs ? den går att övervintra ute tom här, vissa vintrar
Delosperma cooperii

Ja jag köpte faktiskt två härdiga igår, Delosperma cooperi och Delosperma nubigenum, bägge ska ju tåla kyla. Velar fram och tillbaka om jag ska ha kvar dom i kruka eller sätta ut, dom är ju tydligen känsliga ändå då dom tål kyla.

Hur har du haft dom planterad ? eller vad är det som gör att den dör där uppe ? hos mig finns det ju inte alltid ett snölager att lita på och dels ett av Sveriges mest nederbördsrikaste område.

bild på dom nyköpta
[attachment=62394:IMG_0460.JPG]
kerstin z5-6
Jag tror vårsolen tog mina .. inte kylan, inte snön,ev regnskydda dem i höst men testa ute.
Alexander-VG-zon3
Har inte bestämt än om jag ska våga ha dom ute....blir kanske för sent snart att plantera dom. Men den ena har börjat blomma,copperi eller vad den hette.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon