siberia
Min squash-planta frodas i växthuset, och växer så det knakar. Men fruktämnena gulnar, skrumpnar och ramlar av. Vad är det för fel? Jag tänkte att det kunde vara att de inte blir pollinerade. Men blommorna, både han- och honblommorna, ramlar av innan de slagit ut, så kanske är det en sort som inte behöver pollineras? Vad tror ni? Tacksam för all hjälp!

/nils
rosita
Om det finns både hon- och hanblommor så tror jag nog att de ska pollineras. Om det finns ont om insekter kan du hjälpa till genom att ta en hanblomma, vika undan kronbladen och dutta den i honblomman.

Fast om blommorna ramlar av innan de slagit ut, så är det kanske något annat fel? Du får säkert svar från någon som vet mer än jag...
Bassam
.Hej

De behöver 25 till 28 gradar och bra fukt i jorden och luften så :

1 om de står på mera än 28 gradar det händer .

1 och om de står på lite fukt händer samma sak .

Tips :

Så jag tycker om man ska plantera någonting så man ska vet först vilka skötsel de behöver.

H:Bassam

Anja Danmark
Måske kan du lokke et par humlebier ind i drivhuset? Bare lad dør og vinduer stå åbne, så bør de komme af sig selv og arbejde på at give dig frugter...

Må jeg spørge, hvorfor du dyrker squash i drivhus? De fylder jo voldsomt meget og er meget lettere at have med at gøre på friland.

*Stintan*
Ja varför har du squashplantan i växthus? Ojämn temperatur, ojämn vattning, dålig pollinering.
siberia
Håller med om att det hade varit bättre att ha den på friland så här i efterhand :-) Den tar ju vansinnigt mycket plats, och något är det ju som är skumt i och med att blommorna inte öppnar sig. Men jag fick plantan av en granne och hade inget att ha i växthuset efter att mina små gurkplantor dog av frosten. Det är ett pyttehus som står på balkongen, 2x1x0.5 meter ungefär. Jag testar att vika undan kronbladen och pollinera själv!

Tack för alla svar!

*Stintan*
CITAT (siberia @ 04-07-2011, 10:16) *
Håller med om att det hade varit bättre att ha den på friland så här i efterhand :-) Den tar ju vansinnigt mycket plats, och något är det ju som är skumt i och med att blommorna inte öppnar sig. Men jag fick plantan av en granne och hade inget att ha i växthuset efter att mina små gurkplantor dog av frosten. Det är ett pyttehus som står på balkongen, 2x1x0.5 meter ungefär. Jag testar att vika undan kronbladen och pollinera själv!

Tack för alla svar!

Men då har du den alltså i en kruka? Lyft ut krukan ur växthuset! Har plantan tillräckligt stor kruka? Vad har du för jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon