|
Full version: Giftig squash
Min mamma har flera squash-plantor, varav en av dem har fått hemska super-bittra frukter. Min mormor som hann svälja en bit av den blev jättedålig med magsmärtor och diarrée. De luktar hemskt (frukterna alltså) och de ger en otroligt bitter smak och känsla i munnen som är svår att bli av med. Är det här något som kan hända med squash, eller har något gått ruskigt snett? Är det någon som varit med om detta som vet vad det är? Både planta och frukt ser ut precis som de andra.
Christine D
03-07-2011, 19:17
Hej, vart köpte du plantan? Läs den här länken och använd dig av Google översätt om det är till någon hjälp... Länkedit; kan det vara så att plantan blivit slarvad med skötseln?
Plantorna är sådda från frön. Det låter som i den texten du länkade till tyvärr. Undrar om man kan göra något åt det för min mormor behöver definitivt ingen salmonella ...
Usch vad skumt och olyckligt, och stackars mormor!
Mycket skall man höra vilken sort var det ? Ring giftinformationscentralen och fråga om det vet något..
Hej
Det är inte normal men ni kanske använde Urin eller obrända naturliga gödsel.
H:Bassam
Eva 33c
04-07-2011, 07:42
CITAT (Christine D @ 03-07-2011, 20:17)  Hej, vart köpte du plantan? Läs den här länken och använd dig av Google översätt om det är till någon hjälp... Länkedit; kan det vara så att plantan blivit slarvad med skötseln? Vilken intressant läsning, detta har jag aldrig hört talas om förr. Och sansei, om jag förstått texten rätt så har din moromor inte fått salmonella, bara liknande symptom. Kassera plantan som gett de bittra frukterna, om det är som i texten, så har det inte med odlingen att göra utan sitter i generna hos den enskilda plantan.
Christa
04-07-2011, 15:52
Gurkor kan bli bittra om de får för lite vatten. Squash är ju en gurkväxt.
Moderna sorter (F1 hybrider) blir inte bittra.
Jag fick gurkplantor av en granne första året jag hade växthus och många av gurkorna blev så bittra så de gick inte att äta.
Lite konstigt att hon blev dålig i magen dock.
Jag skulle låta plantan stå kvar och vattna ordentligt och smaka på någon mer frukt när den vuxit fort.
Tillägg: Försökte tyda den Danska texten i länken och det lät ju inte så bra förståss.
Var kom fröet ifrån? Har plantan fått mycket vatten och har frukten vuxit fort?
Det stod ju något om att även små mängder kunde ge långvariga besvär så frågan är då om man kan smaka lite försiktigt utan att svälja.
SLU kanske kan veta något. Hushållningssällskapet brukar också gå att fråga. Även fröfirmorna har ibland kunniga människor att fråga.
andersen
04-07-2011, 17:43
Ja det låter konstigt,men det är väl bara att kasta den plantan som ger dom frukterna. CITAT (Bassam @ 04-07-2011, 01:46)  Hej Det är inte normal men ni kanske använde Urin eller obrända naturliga gödsel. H:Bassam Det är inget fel att använda urin till squash, guldvatten är guld värt.
Christine D
05-07-2011, 13:39
CITAT (andersen @ 04-07-2011, 18:43)  Ja det låter konstigt,men det är väl bara att kasta den plantan som ger dom frukterna. Det är inget fel att använda urin till squash, guldvatten är guld värt. Precis, men om man vattnar med guldvatten får man inte äta mediciner... Kan det ha påverkat växten?
*Stintan*
05-07-2011, 14:55
CITAT (Christine D @ 05-07-2011, 14:39)  Precis, men om man vattnar med guldvatten får man inte äta mediciner... Kan det ha påverkat växten? Knappast så att någon skulle få salmonellaliknande symptom av att äta lite
vänta nu, ska squach redan vara så stor att den ger frukt? Min frilandsplanterade är fortfarande en ganska liten planta. Har jag varit för sent ute i år?
*Stintan*
06-07-2011, 08:45
CITAT (Inez @ 06-07-2011, 09:31)  vänta nu, ska squach redan vara så stor att den ger frukt? Min frilandsplanterade är fortfarande en ganska liten planta. Har jag varit för sent ute i år? Beror väl på var man bor och när man sådde den.
Christine D
08-07-2011, 15:23
Min har redan i princip redan gett 4 frukter...
Kolmårdstrollet
09-07-2011, 21:32
Hej, hakar på den här tråden med mitt problem jag upptäckte idag... Har två sorters gurka i mitt växthus, slang-gurka från plantagen och egensådd salladsgurka från Runåbergs. Har skördat goda gurkor från båda plantsorterna, men den jag tog idag från en av salladsgurkorna var jättebitter. Möjligen att den var lite större och smalare än de jag skördat tidigare. Läste att det kunde bli så om det blev korspollinering mellan olika sorter, ngn som har erfarenhet av det? I övrigt är det enda som hänt mellan skördarna att jag vattnat med nässelvatten för första gången. Kan det ha ngt med saken att göra? Himla synd om det bara blir såna gurkor framöver, då kan ju lika gärna tomaterna få mer plats....
Christine D
09-07-2011, 23:25
Om du inte plockat bort hanblommorna kan den blivit pollinerad och på så sätt blivit bitter. Är ingen expert men det skulle jag nog tänkt som första tanke.
Anja Danmark
10-07-2011, 06:43
CITAT (Christine D @ 10-07-2011, 00:25)  Om du inte plockat bort hanblommorna kan den blivit pollinerad och på så sätt blivit bitter. Är ingen expert men det skulle jag nog tänkt som första tanke. Det vil også være mit gæt... mvh Anja
Christa
10-07-2011, 09:22
CITAT (Kolmårdstrollet @ 09-07-2011, 22:32)  Hej, hakar på den här tråden med mitt problem jag upptäckte idag... Har två sorters gurka i mitt växthus, slang-gurka från plantagen och egensådd salladsgurka från Runåbergs. Har skördat goda gurkor från båda plantsorterna, men den jag tog idag från en av salladsgurkorna var jättebitter. Möjligen att den var lite större och smalare än de jag skördat tidigare. Läste att det kunde bli så om det blev korspollinering mellan olika sorter, ngn som har erfarenhet av det? I övrigt är det enda som hänt mellan skördarna att jag vattnat med nässelvatten för första gången. Kan det ha ngt med saken att göra? Himla synd om det bara blir såna gurkor framöver, då kan ju lika gärna tomaterna få mer plats....  Som jag skrev tidigare i tråden så kan det också bero på torka. Bästa sättet att slippa bitter gurka är att odla F1 hybrider. Dom blir inte bittra.
Kolmårdstrollet
10-07-2011, 21:29
CITAT (Christine D @ 10-07-2011, 00:25)  Om du inte plockat bort hanblommorna kan den blivit pollinerad och på så sätt blivit bitter. Är ingen expert men det skulle jag nog tänkt som första tanke. Hur vet man vilka som är hanblommor och honblommor? Kan det vara så att det bara är enstaka gurkor som blir bittra alltså? Tror att jag vattnat ordentligt (varje kväll) och de har aldrig slokat iallafall... Tack för tipsen!
Anja Danmark
11-07-2011, 07:13
hanblomsterne er dem, som ikke har en lille agurk under blomsten...
Eva i Västerås
11-07-2011, 07:40
Om det är pollineringen så påverkar det bara fröna, alltså nästa års gurkor. Gurkan växer från mammaplantan, som ju kommer från fjolårets frön. Hade du mer än en gurksort ifjol så blir det olika plantor i år. Och var det F1-hybrider du hade ifjol så blir det garanterat andra sorter även om du bara har en sort. Det är det F1 betyder. Dom kan man aldrig ta frön ifrån.
Har en viss planta gett goda gurkor och sedan ger bitter gurka så är det tveklöst miljön, vatten eller gödning. 0
Eva 33c
11-07-2011, 11:04
CITAT (Eva i Västerås @ 11-07-2011, 08:40)  Om det är pollineringen så påverkar det bara fröna, alltså nästa års gurkor. Nja, en sort som ger gurkor utan pollinering kan utveckla eenstaka bittra gurkor om pollinering ändå sker. Eftersom den då börjar utveckla frö och tillsammans med dem också bitterämnet. Det finns två sätt som man använt i förädlingsarbetet för att bli kvitt bitterämnena i gurkor. Det ena är att ta vara på gurkväxtesr egenskap att bilda ätbara frukter utan pollinering, egentligen ett slag skenfrukt då den inte duger till att säkra fortplantningen fär plantan. Förr gjordes detta genom att ta bort alla hanblommor och stänga ute alla insekter från gurkväxthusen. Numera görs det med hjälp av F1 hybrider som gör att man kan få fram plantor som inte utvecklar några hanblommor alls. Vilket också är en sanning med modifikation, då även en sån planta kan utveckla hanblommor om den blir "stressad". Den andra förädlingstekninken har gått ut på att få fram gurkor som ska pollineras men som ändå inte utvecklar bitterämnen. Dessa gurkor är ofta småfröiga och beskrivs ofta som "frilandsgurkor". Om man odlar båda sorterna tillsammans så kan hanblommorna från den ena sorten pollinera den rent honliga sorten så att de blir både bittra och fulla av stora hårda fröer. Och det behöver alltså inte hända med alla gurkor, så enstaka bittra frukter kan visst vara en följd av oönskad pollinering. Nu vet jag inte om det är fallet i just detta fall förstås.
Kolmårdstrollet
14-07-2011, 16:06
Hej igen, nu har jag skördat en gurka till och den var oxå bitter  . Ska ut och kolla blommorna nu....
Kolmårdstrollet
14-07-2011, 17:03
Kollade på Runåbergs fröer och där stod det att ett parti fröer av Marketmore 76 förra året visat sig vara "inte sortrent" med små och knubbiga gurkor som följd... Så ser mina ut, kanske kan det även vara förklaringen till bittra frukter? Tycker ni jag ska ta bort hela plantan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|