Full version: Ohyra eller sjuka?
mariewilhelmsson
Har lite olika kryddor, blommor och plantor i krukor på vår inglasade balkong. Idag fick jag se att Physalis-plantan var täckt med gröna bladlöss, och att gräslöken var full med svarta löss. Slängde gräslöken och har duschat av Physalisen som kommer bli duschad med såpavatten framöver. Jag har sedan några veckor noterat att Citronmelissen blivit ful i bladen och fått något vitt, ev. lite ludet, fläckvis på dem. Det skulle kunna liknas med mögel till utseendet. Har också haft problem med små flugor eller liknande när man rört vid den. Nu börjar även kattmyntan bli lite ful i bladen. Det är inte samma som för Citronmelissen utan det ser mer ut som pigmentförändringar i form av ljusare fläckar.

Är det någon som vet om Citronmelissen kan ha något samband och om jag bör göra något för att förhindra fortsatt spridning av en ev. sjuka? Det finns inga löss på Citronmelissen (än).
Bassam
Hej

Du har många problem med löss och mjöldagg och de är bada kan attackera alla växter vad du ska göra .

1 om planta har hård attackerad så du kan kasta den.

2 om den har lite löss du kan ta bort skadad delar och lägga den borta från friska för att löss ska inte attackera friska växter sen du kan behandla den på att spreja den med vatten som blandad med såpa eller med vatten som blandad med stark paprika och vitlök efter att de lägga med varandra minst 24 timmar.

2 man kan behandla mjöldagg genom man ta bort alla skadad delar och sen kan man spreja och vattna dem på vatten som blandad med Bikarbonat .

H:Bassam
mariewilhelmsson
Ja, det verkar som att det är mjöldagg när jag sökt lite mer och tittat på bilder. Har nu klippt ner den och duschat alla mina plantor med såpavatten. Läste att det kan uppstå lättare vid stora temperaturskillnader och sprids lätt vid minsta vindpust... Detta är ju lite svårt att undvika på en inglasad balkong. Självklart försöker man ju ha den öppen så mycket som möjligt, men då får man ju blåsten istället. Bara att vänta och se nu om jag får nån bukt med skadedjuren, hoppas hoppas =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon