Eva i Skåne
Jag har två kaprifoler som är mellan 10-15 år gamla och ingen av dem har blommat nån gång alls. Dom är av olika sort, som jag såklart inte har namn på, den ena skulle vara röd och den andra mer rosa. Köpta i plantskola.
Dom står i österläge och har inte världens mest näringsrika jord, men behöver verkligen kaprifol det?
Jag flyttade dem en gång för ca fem år sedan, men det har inte gjort någon skillnad. Dom växer dock hyfsat bra.
I år trodde jag att det var blomma på gång, men nästa gång jag kikade såg det ut som på bilden.
Är det nån som har en aning om vad felet är?
Nu får dom stå och vara gröna klättrare där dom är, men det var ju inte tänkt så från början.[attachment=62362:012_varf...prifolen.JPG]
Bassam
Hej

De ser ut att Svampen attackera dem , så du kan ta bort alla skadar delar och seprja dem på Svamp bekämpning som har svavel ( maneb, mankozeb ) och beskära bra för att luften ska röra sig bra i växter ,

Obs

Du kan minska kväv på gödsla på gödsel som har lite kväv men också har mycket Magnesium ( MG )

H:Bassam

Kryddan03
Annars brukar blommorna se ut så där när den drabbats av kaprifolfjädermott. Fast då brukar man kunna hitta larver i det som är kvar. Och har de aldrig blommat på så många år verkar det inte heller troligt.
Vad har du för jord? Kaprifol är ju inte särskilt kräsna men vill inte gärna ha det för surt (PH-mässigt) kring rötterna och uppskattar en giva kalk om man har sur jord.
Eva i Skåne
Sur jord har vi ju här - till glädje för vissa andra växter. wink.gif Jag brukar slänga till även kaprifolerna lite blå korn när jag ger andra växter.
För 30år sen eller så växte det en stor kaprifol här och den blommade alltid fint.

Det blomanlag som jag visar på bilden är ett av två som jag lyckats se i år och vet bara att jag sett nåt sånt en gång tidigare under åren. Jag ska undersöka om det verkar finnas några larver.

Bassam. Vilket skulle vara svampangrepp? Det som finns på blomanlaget? Det syns inget konstigt på bladen och särskilt tätt växer dom inte så jag tror luften kan cirkulera bra mellan bladen.
Vilken gödning innehåller magnesium?
Kryddan03
CITAT (Eva i Skåne @ 04-07-2011, 21:00) *
Sur jord har vi ju här - till glädje för vissa andra växter. wink.gif Jag brukar slänga till även kaprifolerna lite blå korn när jag ger andra växter.
För 30år sen eller så växte det en stor kaprifol här och den blommade alltid fint.

Det blomanlag som jag visar på bilden är ett av två som jag lyckats se i år och vet bara att jag sett nåt sånt en gång tidigare under åren. Jag ska undersöka om det verkar finnas några larver.

Bassam. Vilket skulle vara svampangrepp? Det som finns på blomanlaget? Det syns inget konstigt på bladen och särskilt tätt växer dom inte så jag tror luften kan cirkulera bra mellan bladen.
Vilken gödning innehåller magnesium?

Det kanske är Blå Kornet som är boven? Vem tusan vill springa häcken av sig och ragga bin när man kan ligga i soffan, jäsa och käka praliner, liksom. giggle.gif
Fast några blommor brukar de ju ändå sätta förstås - bara för syns skull. wink.gif
Aqvakul
Tror som Kryddan: Skippa gödningen och prova att kalka lite...
Bassam
Hej

Magnesium finns i jorden ibland men växter kan inte ta den på grund att jorden är sur ( PH mindre än 7 ) man ska kalka lite och ibland , man kan ge jorden MGSO4 (MAGNESIUM sulfat )och det är bättre och snabbare om man spreja växter på vatten som blandad med 2% av MGso4 (MAGNESIUM sulfat) .

Obs

Jag ser på bilden att växter har lite vita mjöl på bladen, om den är rätt , det betyder att Mjöldagg attackerar den växt , Mjöldagg är Svamp sjukdom dåligt för blommor och hela växter .
.

*Stintan*
CITAT (Bassam @ 05-07-2011, 06:49) *
Hej

Magnesium finns i jorden ibland men växter kan inte ta den på grund att jorden är sur ( PH mindre än 7 ) man ska kalka lite och ibland , man kan ge jorden MGSO4 (MAGNESIUM sulfat )och det är bättre och snabbare om man spreja växter på vatten som blandad med 2% av MGso4 (MAGNESIUM sulfat) .

Obs

Jag ser på bilden att växter har lite vita mjöl på bladen, om den är rätt , det betyder att Mjöldagg attackerar den växt , Mjöldagg är Svamp sjukdom dåligt för blommor och hela växter .
.

Det finns ingen mjöldagg på den bilden!
Bassam
Hej

Det är bra..

Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 23:55) *
Det finns ingen mjöldagg på den bilden!

Vilken tur, för det finns inte på växten heller flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 06-07-2011, 09:54) *
Vilken tur, för det finns inte på växten heller flirting.gif

giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon