Full version: Fröhjälp!
petrea
Var just inne på Runåbergs fröer och skulle beställa lite roliga sorter av tomat, paprika, gurka, gyllenbär och annat skoj..
Men oj oj oj, det fanns så himla mycket att välja på!!

Finns det någon som kan tipsa om lite olika sorter?
Vad brukar ni ha??

Tipsa gärna om allt möjligt som man kan odla i växthuset!!

Har liksom hängt upp mig på en del sorter men vill prova nytt!! rolleyes.gif

MVH Petrea

Den som gapar efter mycket...eller??
petrea
Kom just på att denna fråga kanske passade bättre på en annan sida , tänkte inte på vilken jag var på!!

Men jag chansar kanske någon vet nåt?
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. Runåbergs hade en hel del kul iår.

Malabarspenaten är kul och god och iår har de ju även en röd variant.

Lite olika sorter Asiatiska kålväxter brukar jag också ha.

Har även skickat efter lite nya sorter sommarsquash som jag inte testat förut + jag skickade efter Gold Rush och Tromboncino för dem vill jag ej vara utan.

Förra året skulle jag testa Cossallat för att se om den trivs (annan sallat trivs ej så bra), den sorten jag ville ha var slut så de skickade Parris island, som är nyhet iår och den var mycket bra så jag skickade efter en påse iår.

Rädisan rattail som blir 1-1,5m hög ska jag också testa jag har bara inte kommit på vart jag har plats för några sådana jättar.

När det gäller mangold fungerar Perpetual spinach (övervintrar ofta), Bright Lights och Bright yellow utmärkt i min urusla jord.

När det gäller fleråriga grönsaksväxter har jag good king henry och strandkål + jag tänker testa ifall den vilda ruccolan vill övervintra här hos mig.

Utav tomater brukar jag alltid ha Gardeners delight men Runåbergs verkar inte sälja denna iår (som tur är har jag redan fröer), annars är den kinesiska sorten Mei wei ganska lik gardeners delight.

Gyllenbär har jag odlat ett år vid varm husvägg och den är lättodlad men ingen i familjen gillar att äta physalisfrukter så jag fick slänga en massa bär.

En massa olika bönfröer köper jag men min absoluta favorit är nog Neckargold och den finns ju f.o.m iår hos runåbergs.

Basilikan Mammouth är en bra sort om man vill göra det lätt för sig, bladen är stora och man får snabbt ihop den mängd man vill ha i matlagningen.

En annan höjdare är kryddkrassen(smörgåskrassen) Stamm 10, Grossblättrige den sådde jag ganska tidigt i jorden i kallväxthuset förra året det kom upp fina hyfsat stora blad som smakade krasse och gick att ha på smörgåsen + blanda ner i salladen.

Kom ihåg att hos många grönsakssläkten så kan man spara fröna i några år så man måste inte köpa nya frön av alla sorter varje år. Jag har en liten trädgård att odla i men jag har ändå många olika sorters grönsaker men jag kanske inte odlar så många plantor av varje. När det exempelvis gäller störbönor så tar jag några ur varje påse och blandar när jag sår. Ofta väljer jag sorter med olika färg på baljorna så jag ser ju ändå vilka sorter som är vad.
Åsa, mälardalen zon 2
Glöm inte bort att man kan anmäla sig som frivillig testare av sorter hos Runåbergs, man kan skriva på sin order (vet inte om det går via nätet jag kör med snigelpost) ifall man är intresserad av provfrö och gärna då vilka grönsaksgrupper man vill testa fröer i, har de någon sort de vill ha testad så kan det hända att man får en fröpåse gratis av någon ny sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon