Stellina
03-07-2011, 20:43
Hej!
Någon som har förslag på vad jag ska göra åt min lavendel som jag planterat i år. De står längst ner i en slänt o ser inte ut att trivas alls. Jag har knipsat av hur många blommor som helst.. De är nyplanterade i år o står längst ner i en slänt närmast låg kantsten. Övanför har jag planterat rosor o allt är nyplanterat så det ha ju krävt en hel del vattning. Har precis insett att vattnet som rinner ner när jag vattnar rosorna gör jorden konstant fuktig hos lavendel. Måste väl vara det som är felet?
Vi har lerjord som är jordförbättrad med matjord. Kan man göra nåt åt detta? Blanda upp jorden m nåt annat? Slänten är inte jättebrant men vattnet rinner ändå ner.
Tacksam för förslag på åtgärd!
Lavendel vill ha torrt och gärna sandig/grusig jord så jag tror inte den trivs som den är planterad nu.
Helén
nykomling
17-07-2011, 19:31
Lånar tråden
Undrar om nån vet om rådjuren låter bli Lavendel? så dom får vara ifred?
Fågelvägen
17-07-2011, 19:41
Hos oss har rådjuren aldrig ens smakat på lavendel.
Natur liv
17-07-2011, 19:46
CITAT (Fågelvägen @ 17-07-2011, 20:41)

Hos oss har rådjuren aldrig ens smakat på lavendel.
Samma här, i min gamla bostad var rådjuren flitiga besökare men de rörde aldrig lavendeln.
Jag tror också att den vantrivs för att det är för fuktigt. Det kan kanske vara idé att fylla på sand så att vattnet snabbare passerar lavendeln. Eller byta plats på dem, lavendeln ovanför rosorna ... eller syns de inte då?
Alla lavendlar är inte av god kvalitet. De jag köpte i år har inte utvecklats lika bra som de gamla, framförallt jämfört med de som planterades 2006!
De får samma behandling varje år men de nya har delvis torkat ihop, växer skralt och har inte blommat lika frodigt som vanligt.
Jag brukar köpa Hidcote Blue eftersom jag tycker de har vackrast färg. Grannarna som har Munstead har kraftigare plantor (högre) men jag är inte så förtjust i den ljuslila färgen.
Stellina, prova med att flytta på dom som föreslagits. Då märker du om det är läget som ger problem. Annars kan det vara så att plantorna inte var bra.
octachoron
22-07-2011, 23:29
Jag har lavendel Hidcote i zon 4, där har hälften överlevt i bra och skyddade positioner. Tycker också den är vackrast men enligt uppgift är den inte härdigast. Och så har Hidcote blivit så populär och efterfrågad att det kommit många nya fröavkomlingar som kallas Hidcote men inte är originalet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.