Jag har precis fått tillgång till ett torp med tillhörande trädgård. Jättekul! :-) Det har funnits ett köksland i trädgården förut som nu vuxit igen, och trädgården består nu mest av gräsmatta och lite bärbuskar.
Jag tycker det är jättekul att odla och har tidigare haft kolonilott, så lite erfarenhet har jag. Men jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp arbetet nu när jag fått tillgång så sent på säsongen. Det känns som att fräsa upp landet och kanske så gröngödsling kunde va en bra idé? Så lite saker som sallad, rädisor och liknande som växer fort och kan skördas under hela säsongen? Jag vill även anlägga en kryddträdgård.
Min fråga är helt enkelt:
Hur gör jag nu för att få fram lite grönsaker i år och för att lägga en bra grund inför kommande år? Vilka grönsaker passar att odla nu?
Är det för sent att anlägga en kryddträdgård i år?
Lite förutsättningar:
-Jag kommer vara ett par veckor i torpet nu under semstern, sen kommer det vara under helgerna.
-Jag äger inte torpet uten lånar/hyr det bara, så jag vill inte dra i alltför stora växlar eftersom jag inte vet hur länge jag får vara kvar och om jag investerar massa i trädgården är det ju inget jag får tillbaka i form av värdeökning.
-Torpet saknar el och rinnande vatten, vatten kan hämtas med hink i brunnen.
-Det finns hästar och får i närheten, gissar att jag kanske kan få lite gödsel därifrån.
-Torpet ligger i västmanland.