luzen
Planterade 90 plantor bokhäck i början av maj (enligt konstens alla regler, grävde ett brett och djupt dike och jorförbättrade vår lerjord med barkmull och kogödsel), och ca en tredjedel av plantorna har fortfarande inte slagit ut.

Vissa av dem är röda på stammen och har snustorra pyttesmå knoppar, på vissa har bara bladen närmast marken slagit ut. De som mår bra är jättefina och gröna med massa blad.

Nu har en av de "friska" plantorna plötsligt fått bruna blad och är snustorr, verkar helt död.

Jag tycker att jag vattnar ordentligt (med droppslang 4-6 h, en gång i veckan ca) men frågan är om det är tillräckligt?

Jag la på brunnen hästgödsel i mitten av juni.

Usch vad orolig jag blir! -cry-.gif
Bassam
Hej

Jag kan fråga dig :

1 Hur mycket djup grop har dem .

2 hur mycket fast mark djup.

Obs

för att om de får lite eller mycket vatten ,så de ska ser lika ut.

Lycka till

H:Bassam
luzen
Hej Bassam,

Vi grävde ett dike 70 cm djupt och 40 cm brett, därefter blandade vi befintlig lerjord med barkmull och kogödsel. Ca 6 veckor efter plantering la jag på ca 5-10 cm hästgödsel.

Vissa av de plantorna som slagit ut har nu börjat gulna längst ut på bladen -vad kan det bero på?
*Stintan*
Skulle tro att dom fått för mycket gödsel och på tok för lite vatten.
luzen
Hmm ok ska jag ta bort hästskiten eller är det bara att tokvattna och hoppas på det bästa? Trodde att hästgödsel var milt, därför valde jag det framför kodito...
*Stintan*
Jo men du hade ju blandat i koskit vid planteringen en månad tidigare också. Hur mycket vatten ger droppslangen en gång i veckan? Jag hade nog vattnat rejält minst 2 ggr i veckan hela första växtsäsongen. Rejält då menar jag motsvarande 15-20mm regn. Jag hade nog tagit bort hästskiten också.
Bassam
Hej

Mina kompisar har rätt, på grund att nya planterade växte etablera inte sig så bra så de är mycket känsla för mycket gödsel plus att de behöver mycket vatten .

luzen
Tackar, nu är hästskiten bortskrapad och ersatt med bugdetplanteringsjord. Och så ska jag vattna ordentligt två gånger i veckan och hoppas på det bästa!

Kan det vara så att barkmullen tar nåt ämne ur jorden när den bryts ned, som växterna då inte får?

Jordförbättrade med endast barkmull och lite kogödsel, pga att jag läst att vanlig planteringsjord mest innehöll torv som snabbt skulle "ätas upp" av lerjorden.
kerstin z5-6
I huvudsak beror det på för lite vatten-när jag planterade min häck vattnade jag varje dag! i en månad oavsett regn eller ej
luzen
Kerstin -hur mycket vattnade du per tillfälle? Vilken sorts jord har du?

Trodde jag vattnat tillräckligt då jag har lerjord som håller fukten mkt bra, men antagligen har jag vattnat för lite. Tycker det är svårt att veta hur mycket som är lagom, speciellt per tillfälle!
Huggorm
CITAT (luzen @ 05-07-2011, 11:33) *
Kan det vara så att barkmullen tar nåt ämne ur jorden när den bryts ned, som växterna då inte får?

Barken förbrukar kväve när den bryts ned, men det kompenserades ju mer än väl av gödseln så jag tror inte det är ditt problem. Jag tror också på vattning, särskilt om det var barrotade plantor.
luzen
Gah det är små djur på vissa av plantorna -och nån spindelvävsliknande grej i toppen...

... har den fått löss??!
*Stintan*
Lägg in bild så är det lättare att säga vad det är.
kerstin z5-6
Jag har lerjord i huvudsak även om jag jordförbättrar vid plantering av rosor o buskar.Kogödsel på påse är inte särskilt stark alls.
Om man inte vet hur mkt man ska vattna behöver rosor o buskar 3 hinkar vatten vid plantering och var dag det är varmare än + 20 första månaden.
Ev sjukdomsangrepp beror mer på torkskador än annat
kruk-eller klump odlade eller barrotade växter har det lilla rotsystem de har vid plantering-För att de ska kunna utveckla sugrötter o djupare rötter kan man betrakta dem som om de stod i en kruka 1 månaden.. hur ofta vattnar du krukor???
Bassam
Hej
Du kan gå till Plantagen o köpa fukt apparaten, så du kan vet när du ska vattna och den kostar 100kr o behöver ingen batterier .

*Stintan*
CITAT (Bassam @ 06-07-2011, 00:37) *
Hej
Du kan gå till Plantagen o köpa fukt apparaten, så du kan vet när du ska vattna och den kostar 100kr o behöver ingen batterier .

Sluta göra reklam för Plantagen och den apparaten är meningslös!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon