Tucuman
04-07-2011, 05:21
Hej
Har vid sommarhuset i Hälsingland en vinbärsbuske som jag skulle vilja flytta på. Den står väldigt nära en nyponbuske och jag vill ha den tillsammans med de andra vinbärsbuskarna.
Den har säkert stått i 10 år minst.....
Är det något speciellt jag ska tänka på när jag flyttar busken eller är det bara att gräva upp och flytta???
Kristina
Aqvakul
04-07-2011, 05:45
Helst bör den flyttas sen höst eller tidig vår. Försök få med så mycket rötter som möjligt. Skär ner alla äldre grenar vid basen. Vattna rejält varje vecka under första växtsäsongen. Vinbär är tåliga.
Tucuman
04-07-2011, 07:24
Ok.
Då är det bättre att flytta den i september när jag åker dit igen istället för nu.
Jag hoppas att den klarar sig, jag visste inte ens om att det stod en vinbärsbuske där förän vi klippte ner nyponbusken. Det betyder att denna buske inte fått någon omvårdnad alls på typ tio år så ja, de är klart tåliga.

Tack för hjälpen
Kristina
Jag hittade ett tips om att flytta stora träd och buskar som gick ut på att gräva ett dike runt den för att beskära rötterna rejält. Detta ska göras något halvår innan flytten för att det ska växa ut mer smårötter nära mitten som följer med när man flyttar den sedan. Vi har flyttat flera röda vinbär och krusbär de senaste åren (utan att göra sådan rotbeskärning eftersom vi inte kände till det tricket då). Hur bra det går tycks bero på storleken, läget man flyttar den till och hur mycket vatten de får nästa säsong. Lite skuggigare nytt läge underlättar avsevärt.
Och ja visst ska det vara senhöst eller tidig vår, när de inte har några blad.
mamamaggan
16-07-2011, 23:26
Vi har flyttat både röd och svart vinbärsbuske. De hade stått på samma plats i drygt 20 år . Vi flyttade den tidig vår , kapade ner alla grenar till c:a 1 dm höjd.
Vi tog med så mycket rötter vi kunde och lät aven en del jord vara kvar , som en stor rotklump. Vattna rejält i den nya gropen och sedan flera gånger i veckan efter planteringen.
Det gick bra , det tog ju ett tag innan de gav bär men efter några år var de finare än någonsin . De ger fortfarande en massa bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.