Full version: Sjuka tomater
Fippie
Hello alla odlafantaster!

Jag var hemma hos min far igår och hans sambo visade mig hennes växthus. Hon har problem med sina tomatplantor.

Plantorna i sig ser jättefina ut, stora gröna och frodiga. Jag har frösått dem till henne och har samma sort själv. Men hennes tomater får en svart/brun fläck på undersidan redan när de är gröna. Det ser ut om att de ruttnar. Jag har inte detta problemet med mina plantor.

Vad kan det vara som gör detta?

Allt annat hon har i växthuset ser helt ok ut.

*Stintan*
Pistillröta kallas det och om jag inte har helt fel så beror det på ojämn vattning. En annan teori är kalciumbrist.

hittade en gammal tråd med vettig förklaring:
http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...showtopic=45648
Katarina Odla.nu
Hej!
Svampsjukdomen potatisbladmögel kan angripa även tomat. Symptomen är bruna fläckar som övergår i röta. Bladen får ofta gråbruna fläckar. Hela plantan kan vissna. Men eftersom plantorna står i växthus borde de inte smittas så lätt, utan tomater som drabbas odlas ofta nära potatis på friland. De bör i vilket fall som helst plocka bort drabbade tomater och slänga (dock ej i komposten).

/hälsar Katarina på redaktionen
IreneH
Det låter som pistillröta, jag har själv haft det på mina plantor. Ge dem mer vatten så borde de andra tomaterna se bättre ut..
Fippie
Jag tror inte att det kan vara potatisbladsmögel då resten av plantan ser hur frisk ut som helst. Detta är något som återkommer säsong efter säsong.

Pistillröta låter mer logiskt men inte om det har med för lite vatten att göra. jag har inte hunnit läsa den gamla tråden ännu men det ska jag!

Tomaterna står i sådana där danska självvattnande frigolitlådor, både lådan och jorden är ny för i år. Så de borde inte lida av vattenbrist.
Helen966
Förhög luftfuktighet i växthuset tror jag är en faktor.
Jag hade pistillröta på en sort förra året. Det var ny jord å vattningen är jag noga med.
Men hade hög fuktighet i växthuset.
När jag fick ner fuktigheten försvann rötan.
Anja Danmark
Pistillröta/griffelråd forekommer ret ofte i kapillærkassedyrkede tomater - prøv at læse her:

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html

Det kan også have noget med gødningstilførslen at gøre - det behøver ikke være vandet, der er problemet.

mvh
Anja
Greenroomer
Jag är nybörjare på tomatodling och upptäckte att jag också drabbats av pistillröta (Blossom-end rot). Den tomatsort som drabbats mest i min odling är Olivade F1 där vissa klasar är 100 % drabbade. Jag odlar i 10 liters krukor och göder med gräs och konstgödsel. Ibland också med nässelvatten.

Det hittas ju många förklaringar och trådar kring denna 'sjukdom'. Själv så skall jag försöka minska på gödningen, ta bort lite grönmassa på de plantor som drabbats och minska på bevattningen. Så får vi se om det hjälper.

Hur som helst så ser ju odlingen inte värst lockande ut med svarta tomater dinglande...
Bassam
[attachment=62829:calc.jpg] så ser ut växter om de saknar kalcium

Hej

Den är Kalcium som gör blad svarta om det är inte mögel , man först titta på rötter om de luktar illa , sen om det är inte så det beror på att den saknas ::

1 Kalcium Ca svart fläckar med lite skrumpiga.

:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon